Markkinointiviestintäsuunnitelma : Case Yritys X
Kokko, Senni (2017)
Kokko, Senni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091915233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091915233
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajalle. Toimeksiantajana toimi Yritys X, joka tarjoaa palveluita ikäihmisille. Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, toiminnallisesta osuudesta ja markkinointiviestintäsuunnitelmasta. Osa viitekehyksestä, koko toiminnallinen osuus ja markkinointiviestintäsuunnitelma poistettiin tästä versiosta, sillä ne ovat vain toimeksiantajan käyttöön.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestintää ja sen suunnittelua sekä ikäihmisiä kohderyhmänä. Viitekehyksessä määriteltiin myös työn kannalta tärkeitä käsitteitä, kuten brändi, asiakassuhdemarkkinointi ja palvelut. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen analysoitiin yrityksen nykytilaa. Analyyseissä käsiteltiin muun muassa yrityksen markkinointiviestintää, toimialuetta, toimialaa ja Yritys X:n mahdollisia kilpailijoita. Lähteinä työssä käytettiin muun muassa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, luotettavaksi koettuja internet-lähteitä, tilastotietoja ja tutkimuksia.
Teoreettisen viitekehyksen ja nykytila-analyysien pohjalta luotiin vaihe vaiheelta markkinointiviestintäsuunnitelma Yritys X:lle. Keskeistä oli viitekehyksen ja analyysien jälkeen ymmärtää markkinointiviestinnän eri keinoja ja suunnittelua sekä kohderyhmää, ja osata luoda markkinointiviestintäsuunnitelma.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että markkinointiviestinnän suunnittelu perustuu yrityksen nykytilan ja kohderyhmän ymmärtämiseen sekä rahallisesti budjettiin. Tulee myös tuntea eri viestintäkanavat ja niiden ominaisuudet. Opinnäytetyötä tehdessä kävi ilmi, että ikäihmisille markkinoitaessa ovat perinteiset keinot usein parhaita ja ikäihmiset arvostavat mahdollisuutta henkilökohtaiseen kanssakäymiseen.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestintää ja sen suunnittelua sekä ikäihmisiä kohderyhmänä. Viitekehyksessä määriteltiin myös työn kannalta tärkeitä käsitteitä, kuten brändi, asiakassuhdemarkkinointi ja palvelut. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen analysoitiin yrityksen nykytilaa. Analyyseissä käsiteltiin muun muassa yrityksen markkinointiviestintää, toimialuetta, toimialaa ja Yritys X:n mahdollisia kilpailijoita. Lähteinä työssä käytettiin muun muassa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, luotettavaksi koettuja internet-lähteitä, tilastotietoja ja tutkimuksia.
Teoreettisen viitekehyksen ja nykytila-analyysien pohjalta luotiin vaihe vaiheelta markkinointiviestintäsuunnitelma Yritys X:lle. Keskeistä oli viitekehyksen ja analyysien jälkeen ymmärtää markkinointiviestinnän eri keinoja ja suunnittelua sekä kohderyhmää, ja osata luoda markkinointiviestintäsuunnitelma.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että markkinointiviestinnän suunnittelu perustuu yrityksen nykytilan ja kohderyhmän ymmärtämiseen sekä rahallisesti budjettiin. Tulee myös tuntea eri viestintäkanavat ja niiden ominaisuudet. Opinnäytetyötä tehdessä kävi ilmi, että ikäihmisille markkinoitaessa ovat perinteiset keinot usein parhaita ja ikäihmiset arvostavat mahdollisuutta henkilökohtaiseen kanssakäymiseen.