Ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemukset ja asenteet liittyen blogimarkkinointiin
Karaus, Hanna (2017)
Karaus, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091515138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091515138
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ammattikorkeakouluopiskelijoiden asenteita blogimarkkinoinnista sekä kokemuksia sen mahdollisista vaikutuksista heidän kuluttajakäyttäytymiseensä. Aihe on ajankohtainen, sillä blogit ovat viime vuosikymmenen aikana ammattimaistuneet ja niiden potentiaali markkinointikanavana on huomattu. Tämä kehitys on lähtöisin digitalisoitumisen mukanaan tuomasta kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kuluttajakäyttäytymisen digitalisoitumista ja blogeja sosiaalisen median ilmiönä. Tietoa hankittiin tutkimuksista, joissa oli tutkittu blogien ja bloggaajien vaikutusta lukijoihin. Lisäksi teoriaosuudessa käytettiin kirjallisia lähteitä ja verkkolähteitä liittyen muun muassa kuluttajakäyttäytymiseen, suosittelumarkkinointiin, yhteistyömarkkinointiin ja korkeakouluopiskelijoihin kuluttajina. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, tarkemmin sanottuna teemahaastattelua.
Työn keskeisimpinä tuloksina ilmeni, että ammattikorkeakouluopiskelijat kokivat blogeilla olevan mahdollisuus vaikuttaa lukijan kuluttajakäyttäytymiseen. Haastatellut tunnistivat tilanteita, joissa olivat ottaneet blogeista ideoita ja saaneet inspiraatiota. Usein päätöksenteon tueksi kaivattiin kuitenkin muidenkin kuin pelkän bloggaajan kommentteja. Ammattikorkeakouluopiskelijat tiedostivat blogien kaupallisuuden, mutta siihen suhtauduttiin pääasiassa positiivisesti, kunhan blogin muu sisältö ei kärsinyt siitä. Tuloksissa tuli ilmi myös hakukoneiden ja sosiaalisen median tärkeys blogin ja tämän yhteistyökumppanien näkyvyyden kannalta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää etenkin suunniteltaessa blogiyhteistyötä. Tärkeää on valita sopiva bloggaaja edustamaan yritystä, jotta kohderyhmä uskoo suosittelun olevan aitoa. Yhteistyö toimii, kun blogin sisältö ei kärsi kaupallisuudesta ja kun yhteistyöpostaukset antavat lukijalle aidosti hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kuluttajakäyttäytymisen digitalisoitumista ja blogeja sosiaalisen median ilmiönä. Tietoa hankittiin tutkimuksista, joissa oli tutkittu blogien ja bloggaajien vaikutusta lukijoihin. Lisäksi teoriaosuudessa käytettiin kirjallisia lähteitä ja verkkolähteitä liittyen muun muassa kuluttajakäyttäytymiseen, suosittelumarkkinointiin, yhteistyömarkkinointiin ja korkeakouluopiskelijoihin kuluttajina. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, tarkemmin sanottuna teemahaastattelua.
Työn keskeisimpinä tuloksina ilmeni, että ammattikorkeakouluopiskelijat kokivat blogeilla olevan mahdollisuus vaikuttaa lukijan kuluttajakäyttäytymiseen. Haastatellut tunnistivat tilanteita, joissa olivat ottaneet blogeista ideoita ja saaneet inspiraatiota. Usein päätöksenteon tueksi kaivattiin kuitenkin muidenkin kuin pelkän bloggaajan kommentteja. Ammattikorkeakouluopiskelijat tiedostivat blogien kaupallisuuden, mutta siihen suhtauduttiin pääasiassa positiivisesti, kunhan blogin muu sisältö ei kärsinyt siitä. Tuloksissa tuli ilmi myös hakukoneiden ja sosiaalisen median tärkeys blogin ja tämän yhteistyökumppanien näkyvyyden kannalta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää etenkin suunniteltaessa blogiyhteistyötä. Tärkeää on valita sopiva bloggaaja edustamaan yritystä, jotta kohderyhmä uskoo suosittelun olevan aitoa. Yhteistyö toimii, kun blogin sisältö ei kärsi kaupallisuudesta ja kun yhteistyöpostaukset antavat lukijalle aidosti hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä.