Esteetön koulupiha osallistumisen mahdollistavana oppimisympäristönä
Hipari, Janina; Nylund, Titta (2017)
Hipari, Janina
Nylund, Titta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091515117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091515117
Tiivistelmä
Uusi opetussuunnitelma luo kouluille mahdollisuuksia hyödyntää opetuksessa erilaisia monipuolisempia oppimisympäristöjä. Oppimisympäristöjen laajentuessa oppimista voidaan ajatella tapahtuvan koululaisen kaikissa elämään ja vuorovaikutukseen liittyvissä tilanteissa. Jokainen koululainen on oikeutettu oppimaan ja osallistumaan toimintakyvystään riippumatta, jonka vuoksi esteettömyyden tärkeys korostuu. Erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten oppimista ja kuntoutusta ei tulisi erotella toisistaan, vaan ne tulisi nähdä kokonaisvaltaisena prosessina osana lapsen ja nuoren arkea.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää esteettömän toimintaympäristön mahdollisuuksia erityistä tukea tarvitsevien koululaisten toimintakyvyn tukemiseen. Tavoitteena opinnäytetyössä oli mahdollistaa koululaisille ja henkilökunnalle laaja-alainen esteettömän pihan hyödyntäminen osana oppimista ja kuntoutusta. Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda osallistumisen mahdollistavaa toimintaa koko koulun käyttöön. Lopullisena tuotoksena muodostui kuusi ohjekorttia, joissa jokaisessa on toimintakykyä ylläpitäviä sekä edistäviä harjoitteita.
Tämä opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen ja siinä on käytetty palvelumuotoilun menetelmää, joka on tapa yhdistellä vanhoja asioita uudella tavalla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu neljästä pääkäsitteestä, jotka ovat erityistä tukea tarvitseva koululainen, kuntoutus, toimintakyvyn tukeminen sekä esteetön oppimisympäristö.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Ruskiksen sekä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyö on osa OTE - Oppilaan toimintakykyä edistävä ohjaus -hanketta. OTE –yhteistyöhankkeen tarkoituksena on ollut kehittää tukea tarvitsevan oppilaan toimintakykyä ja oppimista edistävää ohjausta kouluympäristössä osana oppilaan arkea.
Ohjekorttien arviointi toteutettiin käyttämällä SWOT-analyysia. Palautetta saatiin pilotointiin osallistuneilta koululaisilta ja henkilökunnalta suullisesti sekä Ruskiksen fysioterapeuteilta kirjallisesti. Opinnäytetyön tuotoksena muodostuneet ohjekortit onnistuivat hyvin ja ne olivat yhteistyökumppanille tarpeelliset. Ohjekortit esitellään lisäksi vuoden 2017 Apuvälinemessujen yhteydessä järjestettävässä Liikuntamaassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää esteettömän toimintaympäristön mahdollisuuksia erityistä tukea tarvitsevien koululaisten toimintakyvyn tukemiseen. Tavoitteena opinnäytetyössä oli mahdollistaa koululaisille ja henkilökunnalle laaja-alainen esteettömän pihan hyödyntäminen osana oppimista ja kuntoutusta. Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda osallistumisen mahdollistavaa toimintaa koko koulun käyttöön. Lopullisena tuotoksena muodostui kuusi ohjekorttia, joissa jokaisessa on toimintakykyä ylläpitäviä sekä edistäviä harjoitteita.
Tämä opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen ja siinä on käytetty palvelumuotoilun menetelmää, joka on tapa yhdistellä vanhoja asioita uudella tavalla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu neljästä pääkäsitteestä, jotka ovat erityistä tukea tarvitseva koululainen, kuntoutus, toimintakyvyn tukeminen sekä esteetön oppimisympäristö.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Ruskiksen sekä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyö on osa OTE - Oppilaan toimintakykyä edistävä ohjaus -hanketta. OTE –yhteistyöhankkeen tarkoituksena on ollut kehittää tukea tarvitsevan oppilaan toimintakykyä ja oppimista edistävää ohjausta kouluympäristössä osana oppilaan arkea.
Ohjekorttien arviointi toteutettiin käyttämällä SWOT-analyysia. Palautetta saatiin pilotointiin osallistuneilta koululaisilta ja henkilökunnalta suullisesti sekä Ruskiksen fysioterapeuteilta kirjallisesti. Opinnäytetyön tuotoksena muodostuneet ohjekortit onnistuivat hyvin ja ne olivat yhteistyökumppanille tarpeelliset. Ohjekortit esitellään lisäksi vuoden 2017 Apuvälinemessujen yhteydessä järjestettävässä Liikuntamaassa.