Mikä sosiaalisessa mediassa kiinnostaa? Case Iron Sky
Mäntykoski, Johanna (2017)
Mäntykoski, Johanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091515113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091515113
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median analytiikkaa käsitteenä, pyrkii kartoittamaan sen menetelmiä ja kuinka niitä hyödyntämällä voidaan löytää opinnäytetyön tilaajan sosiaalisesta mediasta se sisältä, joka kiinnostaa yleisöä eniten. Työn tilaajana toimi tuotantoyhtiö Iron Sky Universe.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tilaajan sosiaalisen median ne sisällöt, jotka ovat kiinnostaneet seuraajia eniten ja analysoida, miksi juuri ne sisällöt ovat kiinnostaneet ja aiheuttaneet reagointia seuraajissa. Analyyseihin otettiin sisältö 12 kuukauden ajalta alkaen Iron Sky The Coming Race -elokuvateoksen ensimmäisen teaserin julkaisemisesta Youtube -videopalvelusta ja Facebook -yhteisöpalvelusta.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin sosiaalisen median analytiikan menetelmistä sisältöanalyysia sekä sen tukena asiantuntijahaastatteluja ja tietokirjallisuutta sosiaalisen median analytiikasta. Sisältöanalyysiin valitut julkaisut teemoiteltiin ja kategorisoitiin julkaisujen aiheiden perusteella. Sisältöanalyysi osoitti, että suosituimmat julkaisut käsittelivät joukkorahoitusta, hahmoteaser -videota ja tulevaa elokuvaa sekä avaruutta. Opinnäytetyössä sovellettiin painotetun sitoutumisasteen kaavaa, jossa julkaisuihin kohdistuneet reagoinnit arvotettiin sen perusteella, miten ne kuvastavat sosiaalisen median käyttäjän sitoutumista sisältöön. Sisältöanalyysiin valittiin julkaisut sen perusteella, miten ne olivat painotetun sitoutumisasteen kaavalla sitouttaneet ja aiheuttaneet reagointia yleisössä. Haastattelut toteutettiin haastattelemalla kahta tilaajaorganisaation asiantuntijaa, jotka ovat työskennelleet sosiaalisen median ja sosiaalisen median analytiikan parissa. Tietokirjallisuutta käytettiin tiedonhankintaan sosiaalisen median analytiikasta, sen menetelmistä sekä referenssiä tutkijoiden soveltamista menetelmistä ja niiden yhdistelmistä muilla organisaatioille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tilaajan sosiaalisen median ne sisällöt, jotka ovat kiinnostaneet seuraajia eniten ja analysoida, miksi juuri ne sisällöt ovat kiinnostaneet ja aiheuttaneet reagointia seuraajissa. Analyyseihin otettiin sisältö 12 kuukauden ajalta alkaen Iron Sky The Coming Race -elokuvateoksen ensimmäisen teaserin julkaisemisesta Youtube -videopalvelusta ja Facebook -yhteisöpalvelusta.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin sosiaalisen median analytiikan menetelmistä sisältöanalyysia sekä sen tukena asiantuntijahaastatteluja ja tietokirjallisuutta sosiaalisen median analytiikasta. Sisältöanalyysiin valitut julkaisut teemoiteltiin ja kategorisoitiin julkaisujen aiheiden perusteella. Sisältöanalyysi osoitti, että suosituimmat julkaisut käsittelivät joukkorahoitusta, hahmoteaser -videota ja tulevaa elokuvaa sekä avaruutta. Opinnäytetyössä sovellettiin painotetun sitoutumisasteen kaavaa, jossa julkaisuihin kohdistuneet reagoinnit arvotettiin sen perusteella, miten ne kuvastavat sosiaalisen median käyttäjän sitoutumista sisältöön. Sisältöanalyysiin valittiin julkaisut sen perusteella, miten ne olivat painotetun sitoutumisasteen kaavalla sitouttaneet ja aiheuttaneet reagointia yleisössä. Haastattelut toteutettiin haastattelemalla kahta tilaajaorganisaation asiantuntijaa, jotka ovat työskennelleet sosiaalisen median ja sosiaalisen median analytiikan parissa. Tietokirjallisuutta käytettiin tiedonhankintaan sosiaalisen median analytiikasta, sen menetelmistä sekä referenssiä tutkijoiden soveltamista menetelmistä ja niiden yhdistelmistä muilla organisaatioille.