Ratapihan valaistuksen saneerausprojekti
Skön, Samu-Matti (2017)
Skön, Samu-Matti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114975
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää Pieksämäen pohjoisella ratapihalla olevan aluevalaistuksen nykytilanne ja kartoittaa valaistussaneerauksen laajuus. Lisäksi selvitystyön jälkeen opinnäytetyöhön kuului uuden Liikenneviraston ohjeiden mukaisen aluevalaistuksen suunnittelu, sekä ratapiha-alueen sähkökuvien päivitys. Opinnäytetyö sai alkunsa Liikenneviraston toimeksiannosta VR Track Oy:lle aluevalaistuksen saneeraukseen liittyen.
Selvitystyö aloitettiin nykytilanteen kartoituksella ja Liikenneviraston ohjeluetteloon tutustumisella. Nykytilanteen kartoitus tehtiin valaisimien ja kaapelointien lisäksi myös ratapiha-alueen valonheitinmastoille. Lisäksi alueen sähkökuvat olivat vanhentuneita ja osittain päivittämättä. Opinnäytetyön aikana koottiin sähkökuvista tiedot valaistuksen ja kaapelointien osalta ja tehtiin CAD- ja PDF-kuvat alueesta koottujen tietojen pohjalta.
Kaikkiaan uusittavia valaisimia pohjoisella ratapihalla oli noin 220 kappaletta ja kaikille valaisimille päätettiin uusia myös kaapelointi ja rasiat. Mastoja alueella oli kahdenlaisia: vanhempia 32 metrisiä seisontatuella varustettuja mastoja, sekä uudempia kapeampi profiilisia 30 metriä korkeita mastoja. Näistä mastoista päädyttiin säilyttämään kapeat mastot ja korvaamaan seisontatuella varustetut mastot 25 metriä korkeilla kapeaprofiilisilla mastoilla korkeampien mastojen huonon kunnon vuoksi.
Lopputuloksena saatiin toimiva aluevalaistusratkaisu, jolla säästetään energiaa ja saadaan aluevalaistukselle sama valoteho, jonka vanhat valaisimet olivat elinkaarensa alussa pystyneet tuottamaan. Lisäksi VR Track sai päivitetyt kuvat valaistuksien sijainneista ja niiden kaapeloinneista, sekä pystyttiin kartoittamaan erilaisia vaihtoehtoja valaistuksen ohjaukselle ja sähkönsyötölle.
Selvitystyö aloitettiin nykytilanteen kartoituksella ja Liikenneviraston ohjeluetteloon tutustumisella. Nykytilanteen kartoitus tehtiin valaisimien ja kaapelointien lisäksi myös ratapiha-alueen valonheitinmastoille. Lisäksi alueen sähkökuvat olivat vanhentuneita ja osittain päivittämättä. Opinnäytetyön aikana koottiin sähkökuvista tiedot valaistuksen ja kaapelointien osalta ja tehtiin CAD- ja PDF-kuvat alueesta koottujen tietojen pohjalta.
Kaikkiaan uusittavia valaisimia pohjoisella ratapihalla oli noin 220 kappaletta ja kaikille valaisimille päätettiin uusia myös kaapelointi ja rasiat. Mastoja alueella oli kahdenlaisia: vanhempia 32 metrisiä seisontatuella varustettuja mastoja, sekä uudempia kapeampi profiilisia 30 metriä korkeita mastoja. Näistä mastoista päädyttiin säilyttämään kapeat mastot ja korvaamaan seisontatuella varustetut mastot 25 metriä korkeilla kapeaprofiilisilla mastoilla korkeampien mastojen huonon kunnon vuoksi.
Lopputuloksena saatiin toimiva aluevalaistusratkaisu, jolla säästetään energiaa ja saadaan aluevalaistukselle sama valoteho, jonka vanhat valaisimet olivat elinkaarensa alussa pystyneet tuottamaan. Lisäksi VR Track sai päivitetyt kuvat valaistuksien sijainneista ja niiden kaapeloinneista, sekä pystyttiin kartoittamaan erilaisia vaihtoehtoja valaistuksen ohjaukselle ja sähkönsyötölle.