Liikunta varhaiskasvatuksessa : Liikuntaleikkipankki 3-6 vuotiaille
Kärki, Karoliina (2017)
Kärki, Karoliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090514831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090514831
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda yhtenäinen kansio, johon on koottu paljon liikuntaleikkejä ja järjestää ohjattuja liikuntatuokioita tämän materiaalin pohjalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda päiväkodin työntekijöille työväline, joka helpottaa liikunnan ohjaamista ja liikuntatuokioiden suunnittelua kiireisen arjen keskellä. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Vantaan kaupungin Latupuiston päiväkodin kanssa. Kehittämistehtävänä opinnäytetyössä oli kehittää liikuntaa ja liikunnan ohjaamista 3-5-vuotiaille lapsille Latupuiston päiväkodin Satumetsä ryhmässä.
Teoreettinen viitekehys sisältää tietoa liikunnasta varhaiskasvatuksessa, lapsen fyysisestä ja motorisesta kehityksestä, leikistä, varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksista sekä Vantaan kaupungin että valtakunnallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, ja teoreettisessa viitekehyksessä avataan myös mitä toiminnallinen opinnäytetyö tarkoittaa.
Toiminnallinen opinnäytetyö sisälsi konkreettisen tuotoksen, eli liikuntaleikkipankin sekä liikuntaleikkipankin pohjalta ohjatut tuokiot. Liikuntaleikkipankin pohjalta ohjattuihin tuokioihin osallistui vaihteleva määrä lapsia, kuitenkin aina noin seitsemän ja lapset olivat iältään 2,5-vuotiaasta 5-vuotiaisiin asti. Ohjaustuokiota oli suunniteltu pidettäväksi ainakin neljä, mutta lopulta liikuntatuokioita järjestettiin vain kolme. Liikuntatuokiot järjestettiin hieman yllättäen ja suunnittelematta niitä ennakkoon, jotta liikuntaleikkipankin testaamisesta saatiin mahdollisimman realistinen kuva. Opinnäytetyössä on käsitelty jokainen liikuntatuokio erikseen mahdollisimman tarkasti.
Valmis liikuntaleikkipankki toimitettiin Latupuiston päiväkotiin, johon se jäi vapaasti työntekijöiden käyttöön.
Teoreettinen viitekehys sisältää tietoa liikunnasta varhaiskasvatuksessa, lapsen fyysisestä ja motorisesta kehityksestä, leikistä, varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksista sekä Vantaan kaupungin että valtakunnallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, ja teoreettisessa viitekehyksessä avataan myös mitä toiminnallinen opinnäytetyö tarkoittaa.
Toiminnallinen opinnäytetyö sisälsi konkreettisen tuotoksen, eli liikuntaleikkipankin sekä liikuntaleikkipankin pohjalta ohjatut tuokiot. Liikuntaleikkipankin pohjalta ohjattuihin tuokioihin osallistui vaihteleva määrä lapsia, kuitenkin aina noin seitsemän ja lapset olivat iältään 2,5-vuotiaasta 5-vuotiaisiin asti. Ohjaustuokiota oli suunniteltu pidettäväksi ainakin neljä, mutta lopulta liikuntatuokioita järjestettiin vain kolme. Liikuntatuokiot järjestettiin hieman yllättäen ja suunnittelematta niitä ennakkoon, jotta liikuntaleikkipankin testaamisesta saatiin mahdollisimman realistinen kuva. Opinnäytetyössä on käsitelty jokainen liikuntatuokio erikseen mahdollisimman tarkasti.
Valmis liikuntaleikkipankki toimitettiin Latupuiston päiväkotiin, johon se jäi vapaasti työntekijöiden käyttöön.