Seksuaali- ja lisääntymisterveys kätilökoulutuksessa oppikirjojen valossa
Korpela, Mia; Jormakka, Anna (2017)
Korpela, Mia
Jormakka, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017083014635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017083014635
Tiivistelmä
Kätilö on ensimmäinen ammatti Suomessa, johon nainen on saanut kouluttautua. Vuonna 2016 kätilökoulutus Suomessa täytti 200 vuotta. Juhlavuonna toteutettiin Kätilökoulutus 200 vuotta projekti, johon opinnäytetyö kuuluu. Kuluneen 200 vuoden aikana kätilökoulutusta on kehitetty vastaamaan seksuaali- ja lisääntymisterveyden tarpeisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten seksuaali- ja lisääntymisterveys näkyy ja miten sitä on käsitelty kätilökoulutuksen oppikirjoissa. Tavoitteena oli syventää ymmärrystä siitä, miten seksuaali- ja lisääntymisterveys on muuttunut kätilökoulutuksen aikana.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistona käytettiin kätilökoulutuksen oppikirjoja vuosilta 1873-2015. Opinnäytetyön analyysimenetelmäksi valittiin teorialähtöinen sisällönanalyysi, jossa aineiston analyysiä ohjaa Kätilön ammatillisen osaamisen kuvaus (Pienimaa 2014). Kätilökoulutuksen varhaisimmissa oppikirjoissa nousi vahvasti esiin lisääntymisterveys, joka näkyy naisen anatomian tuntemisen korostamisena.
Seksuaaliterveyden ilmiöitä alettiin kuvata oppikirjoissa 1900-luvun loppupuolella. Yhteiskunnan sosiaalinen, taloudellinen sekä erityisesti kulttuurillinen muutos näkyy oppikirjojen sisältöjen laajentumisena. Myös kielellinen, painotuksellinen ja käsitteellinen muutos seksuaali- ja lisääntymisterveydessä tuli ilmi tuloksia tarkasteltaessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten seksuaali- ja lisääntymisterveys näkyy ja miten sitä on käsitelty kätilökoulutuksen oppikirjoissa. Tavoitteena oli syventää ymmärrystä siitä, miten seksuaali- ja lisääntymisterveys on muuttunut kätilökoulutuksen aikana.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistona käytettiin kätilökoulutuksen oppikirjoja vuosilta 1873-2015. Opinnäytetyön analyysimenetelmäksi valittiin teorialähtöinen sisällönanalyysi, jossa aineiston analyysiä ohjaa Kätilön ammatillisen osaamisen kuvaus (Pienimaa 2014). Kätilökoulutuksen varhaisimmissa oppikirjoissa nousi vahvasti esiin lisääntymisterveys, joka näkyy naisen anatomian tuntemisen korostamisena.
Seksuaaliterveyden ilmiöitä alettiin kuvata oppikirjoissa 1900-luvun loppupuolella. Yhteiskunnan sosiaalinen, taloudellinen sekä erityisesti kulttuurillinen muutos näkyy oppikirjojen sisältöjen laajentumisena. Myös kielellinen, painotuksellinen ja käsitteellinen muutos seksuaali- ja lisääntymisterveydessä tuli ilmi tuloksia tarkasteltaessa.