Henkilöbrändi personal trainerin työssä
Penttilä, Tuija (2017)
Penttilä, Tuija
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082314514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082314514
Tiivistelmä
Tutkimus lähti liikkeelle tutkijan henkilökohtaisista mielenkiinnonkohteista tarkoituksena tutkia henkilöbrändiä personal trainerin työssä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä keinoin personal trainer voi rakentaa henkilöbrändiään kannattavasti työssään. Lopulliseksi tutkimusongelmaksi muodostui siten, mitkä keinot ovat kannattavia, kun halutaan luoda vahva henkilöbrändi henkilökohtaisena valmentajana.
Laadulliset menetelmät ja metodit ohjasivat tutkimusongelman määrittelyä, jolloin saatiin yksi päätutkimustehtävä, joka vastaa tutkimuksen tarkoitusta. Tutkimusstrategia noudattaa laadulliselle tutkimukselle ominaisia metodeja, josta saatiin johdonmukainen kokonaisuus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineistoa analysoitiin sisällönanalyysilla.
Työssä ei ollut mukana ulkopuolista tahoa, joten tutkimuksen tuloksia mitattiin asiantuntijoiden lausunnoilla eli henkilöillä, jotka ovat toimineet pitkään valmentajina tai joilla on laaja tuntemus alalta. Heidän arvioillaan pystyttiin arvioimaan ja mittaamaan tuloksien pätevyyttä. Työn tarkoituksena oli tuottaa myös kaikille valmentajille arvokasta ja suoraan käytäntöön käyvää tutkimustietoa.
Tutkimuksessa saavutettiin tutkimustulokset, jotka vastasivat asetettua tavoitetta. Tutkimustulokset osoittivat parhaiksi keinoiksi personal trainerin henkilöbrändin rakentamista varten, laadukkaan, oikealle kohderyhmälle suunnatun sisällöntuotannon. Sisällöntuotanto toimii tuloksien mukaan parhaiten Facebookin, Instagramin ja blogien kautta. Tulokset osoittivat myös merkittävässä asemassa olevan henkilöbrändiä vahvistava olemus ja kohderyhmän mielikuvat.
Laadulliset menetelmät ja metodit ohjasivat tutkimusongelman määrittelyä, jolloin saatiin yksi päätutkimustehtävä, joka vastaa tutkimuksen tarkoitusta. Tutkimusstrategia noudattaa laadulliselle tutkimukselle ominaisia metodeja, josta saatiin johdonmukainen kokonaisuus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineistoa analysoitiin sisällönanalyysilla.
Työssä ei ollut mukana ulkopuolista tahoa, joten tutkimuksen tuloksia mitattiin asiantuntijoiden lausunnoilla eli henkilöillä, jotka ovat toimineet pitkään valmentajina tai joilla on laaja tuntemus alalta. Heidän arvioillaan pystyttiin arvioimaan ja mittaamaan tuloksien pätevyyttä. Työn tarkoituksena oli tuottaa myös kaikille valmentajille arvokasta ja suoraan käytäntöön käyvää tutkimustietoa.
Tutkimuksessa saavutettiin tutkimustulokset, jotka vastasivat asetettua tavoitetta. Tutkimustulokset osoittivat parhaiksi keinoiksi personal trainerin henkilöbrändin rakentamista varten, laadukkaan, oikealle kohderyhmälle suunnatun sisällöntuotannon. Sisällöntuotanto toimii tuloksien mukaan parhaiten Facebookin, Instagramin ja blogien kautta. Tulokset osoittivat myös merkittävässä asemassa olevan henkilöbrändiä vahvistava olemus ja kohderyhmän mielikuvat.