Toimintakyvyn tukeminen kuntouttavalla työotteella : Opetusvideomateriaalin tuottaminen
Eeva, Iina-Eveliina; Alho, Noona (2017)
Eeva, Iina-Eveliina
Alho, Noona
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090414783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090414783
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Sanoma Pro:lle neljä opetusvideota, joissa potilasta ohjataan kuntouttavalla työotteella. Työn tarkoituksena oli kehittää ja lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista potilaan ohjaamisessa kuntouttavalla työotteella.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se koostuu tuotetusta opetusvideomateriaalista sekä kirjallisesta raportista. Videoissa kuvattiin asiakkaan ohjaamista pukeutumisessa, riisuutumisessa, ruokailussa sekä peseytymisessä kuntouttavalla työotteella. Videot perustuivat hoitotyön tietopohjaan, ja ne kuvattiin tämän opinnäytetyön tekijöiden tekemien käsikirjoitusten mukaan. Niissä esiintyivät vapaaehtoiset henkilöt ja tämän opinnäytetyön kirjoittajat. Kuvauksesta ja leikkauksesta vastasi Sanoma Pro.
Videot esitettiin sairaanhoitajaopiskelijoille, jotka arvioivat niiden hyödyllisyyttä ja toimivuutta opetusmateriaalina. Arviointi tehtiin kyselylomakkeilla. Vastausten perusteella videoiden arvioitiin sopivan opetuskäyttöön erityisesti henkilöille, joilla ei ole aiempaa hoitotyön kokemusta.
Kirjallinen raportti avaa toimintakyvyn määritelmää, miten kuntouttavalla työotteella voidaan sitä edistää ja millainen on ergonominen työtapa. Raportissa perehdytään myös videomateriaalin tuottamiseen ja sen hyödyntämiseen opetuskäytössä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se koostuu tuotetusta opetusvideomateriaalista sekä kirjallisesta raportista. Videoissa kuvattiin asiakkaan ohjaamista pukeutumisessa, riisuutumisessa, ruokailussa sekä peseytymisessä kuntouttavalla työotteella. Videot perustuivat hoitotyön tietopohjaan, ja ne kuvattiin tämän opinnäytetyön tekijöiden tekemien käsikirjoitusten mukaan. Niissä esiintyivät vapaaehtoiset henkilöt ja tämän opinnäytetyön kirjoittajat. Kuvauksesta ja leikkauksesta vastasi Sanoma Pro.
Videot esitettiin sairaanhoitajaopiskelijoille, jotka arvioivat niiden hyödyllisyyttä ja toimivuutta opetusmateriaalina. Arviointi tehtiin kyselylomakkeilla. Vastausten perusteella videoiden arvioitiin sopivan opetuskäyttöön erityisesti henkilöille, joilla ei ole aiempaa hoitotyön kokemusta.
Kirjallinen raportti avaa toimintakyvyn määritelmää, miten kuntouttavalla työotteella voidaan sitä edistää ja millainen on ergonominen työtapa. Raportissa perehdytään myös videomateriaalin tuottamiseen ja sen hyödyntämiseen opetuskäytössä