Mediatekniikan hyödyntäminen teollisuusyrityksen markkinoinnissa : Case: Makron
Hautakoski, Johanna (2017)
Hautakoski, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082914617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082914617
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli mediatekniikan hyödyntäminen teollisuusyrityksen markkinoinnissa. Tarkoituksena oli miettiä mediatuotteita, joilla voi esitellä yritystä ja havainnollistaa sen palveluja potentiaalisille asiakkaille ja muille valituille kohderyhmille. Opinnäytetyön toimeksiantaja Makron on teollisuuden kokonaistoimittaja, jonka asiakkaat toimivat eri puolilla maailmaa. Opinnäytetyössä keskityttiin videoihin, 3D-animaatioihin sekä virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden sovelluksiin. Lisäksi koostettiin animaatio, joka esittelee yritystä lyhyesti.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin kirjallisuuden ja internetlähteiden pohjalta mediatekniikan keinojen viimeaikaista kehitystä ja ominaisuuksia erityisesti markkinointiviestinnän näkökulmasta. Taustaksi käsiteltiin markkinointiviestinnän kohderyhmiä, viestintäkanavien valintaa ja teollisuusyrityksen brändiä.
Toimeksiantajayrityksen tarpeisiin mietittiin käyttökohteita ja -tapoja valituille mediatekniikan keinoille. Niiden etuja ja mahdollisuuksia markkinointiviestinnän keinoina pohdittiin. Tulevien tuotantoprosessien avuksi luotiin suunnitelmarunkoja, joissa eriteltiin prosessin vaiheita ja prosessiin osallistuvia tahoja. Konkreettisena esimerkkinä opinnäytetyössä kerrotaan yritystä esittelevän animaation tekemisestä.
Mediatuotteen määrittely, suunnittelu ja toteutus on monivaiheinen prosessi. Yrityksen markkinointiviestintää pystytään monipuolistamaan sopivasti valituilla mediatekniikan keinoilla ja siten voidaan havainnollistaa yrityksen palveluja. Tehtyjä suunnitelmarunkoja voidaan hyödyntää tulevissa tuotantoprojekteissa.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin kirjallisuuden ja internetlähteiden pohjalta mediatekniikan keinojen viimeaikaista kehitystä ja ominaisuuksia erityisesti markkinointiviestinnän näkökulmasta. Taustaksi käsiteltiin markkinointiviestinnän kohderyhmiä, viestintäkanavien valintaa ja teollisuusyrityksen brändiä.
Toimeksiantajayrityksen tarpeisiin mietittiin käyttökohteita ja -tapoja valituille mediatekniikan keinoille. Niiden etuja ja mahdollisuuksia markkinointiviestinnän keinoina pohdittiin. Tulevien tuotantoprosessien avuksi luotiin suunnitelmarunkoja, joissa eriteltiin prosessin vaiheita ja prosessiin osallistuvia tahoja. Konkreettisena esimerkkinä opinnäytetyössä kerrotaan yritystä esittelevän animaation tekemisestä.
Mediatuotteen määrittely, suunnittelu ja toteutus on monivaiheinen prosessi. Yrityksen markkinointiviestintää pystytään monipuolistamaan sopivasti valituilla mediatekniikan keinoilla ja siten voidaan havainnollistaa yrityksen palveluja. Tehtyjä suunnitelmarunkoja voidaan hyödyntää tulevissa tuotantoprojekteissa.