Luomumyynnin tulevaisuudennäkymät
Kämppi, Johanna (2008)
Kämppi, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812094329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812094329
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää luomuelintarvikkeiden myynnin tulevaisuudennäkymiä Suomessa. Lähtökohtana tutkimukselle oli teoria kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä yleensä ja erityisesti luomutuotteiden kohdalla. Selvitettäväksi tuli myös, mitä luomutuotteet ovat, kuinka niiden myynti on tähän saakka kehittynyt ja millaisia luomutuotteiden ostajat ovat.
Materiaalia empiirisen tutkimuksen pohjaksi kerättiin tutustumalla aihealueen aikaisempiin tutkimuksiin ja ajankohtaiseen kirjalliseen materiaaliin. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää edustavilla teemahaastatteluilla. Haastateltavia olivat elintarvikekulutuksen ja luomualan asiantuntijat ja haastattelut käsittelivät tämänhetkisten kulutustrendien ja maailmantilanteen vaikutusta luomumyynnin kasvumahdollisuuksiin.
Tutkimuksessa selvisi, että luomumyynti maailmalla ja Suomessa kasvaa tasaisesti ja useissa maissa kysyntä jopa ylittää tarjonnan. Luomutuotteiden ostaminen on kuitenkin yhä pienen kuluttajaryhmän toimintaa ja siksi luomun markkinaosuus kaikista elintarvikeostoista on vain vajaa prosentti. Näkymät luomumyynnin kasvulle ovat kuitenkin juuri nyt valoisat, sillä ravinnon ja terveyden suhdetta ymmärretään yhä paremmin ja kuluttajat ovat tietoisempia ympäristön tilasta. Uhkaavimmalta kasvua hidastavalta tekijältä vaikuttaa taloudellinen laskusuhdanne.
Luomumyynnin kasvu tarvitsee julkiselta vallalta ja yrityksiltä panostusta tuotantoon, tutkimukseen ja markkinointiin, mutta ennen kaikkea luomu kaipaa näkyvyyttä ja positiivisia signaaleja luomutuotteiden ostamisen puolesta. Luomun ostaminen tulisi esittää tiedostavien ja trendikkäiden kuluttajien toimintana. Luomun ostamisen ei pidä olla viherpiipertämistä, vaan se voi olla massojen trendikästä käytöstä, jolloin kansanterveydestä ja ympäristöstä huolehtiminen käy kuin itsestään!
Materiaalia empiirisen tutkimuksen pohjaksi kerättiin tutustumalla aihealueen aikaisempiin tutkimuksiin ja ajankohtaiseen kirjalliseen materiaaliin. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää edustavilla teemahaastatteluilla. Haastateltavia olivat elintarvikekulutuksen ja luomualan asiantuntijat ja haastattelut käsittelivät tämänhetkisten kulutustrendien ja maailmantilanteen vaikutusta luomumyynnin kasvumahdollisuuksiin.
Tutkimuksessa selvisi, että luomumyynti maailmalla ja Suomessa kasvaa tasaisesti ja useissa maissa kysyntä jopa ylittää tarjonnan. Luomutuotteiden ostaminen on kuitenkin yhä pienen kuluttajaryhmän toimintaa ja siksi luomun markkinaosuus kaikista elintarvikeostoista on vain vajaa prosentti. Näkymät luomumyynnin kasvulle ovat kuitenkin juuri nyt valoisat, sillä ravinnon ja terveyden suhdetta ymmärretään yhä paremmin ja kuluttajat ovat tietoisempia ympäristön tilasta. Uhkaavimmalta kasvua hidastavalta tekijältä vaikuttaa taloudellinen laskusuhdanne.
Luomumyynnin kasvu tarvitsee julkiselta vallalta ja yrityksiltä panostusta tuotantoon, tutkimukseen ja markkinointiin, mutta ennen kaikkea luomu kaipaa näkyvyyttä ja positiivisia signaaleja luomutuotteiden ostamisen puolesta. Luomun ostaminen tulisi esittää tiedostavien ja trendikkäiden kuluttajien toimintana. Luomun ostamisen ei pidä olla viherpiipertämistä, vaan se voi olla massojen trendikästä käytöstä, jolloin kansanterveydestä ja ympäristöstä huolehtiminen käy kuin itsestään!