Osaamiskartoitus osana henkilöstö- ja koulutussuunnitelman laadintaa : Case: Etelä-Pohjanmaan Opisto
Mäkelä, Sari (2017)
Mäkelä, Sari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082114463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082114463
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Etelä-Pohjanmaan Opistolle. Sen tavoitteena oli määrittää, mitä on toimeksiantajan toiminnan kannalta strategisesti tärkeä osaaminen, ja tämän perusteella tehdä koko vakinaiselle henkilöstölle osaamiskartoitus. Lisäksi tavoitteena oli laatia tehdyn kartoituksen pohjalta toimeksiantajalle koko henkilöstöä koskeva henkilöstö- ja koulutussuunnitelma. Pidemmän aikavälin suunnitelman avulla pystytään vastaamaan myös tulevaisuuden muutostarpeisiin.
Teoreettisen viitekehyksen keskeisiä käsitteitä ovat osaaminen, osaamisen johtaminen, osaamisen kehittäminen, osaamiskartoitus sekä henkilöstö- ja koulutussuunnitelma. Teoriaosuudessa määritellään, mitä on strateginen osaaminen ja mistä tekijöistä se koostuu niin yksilön kuin organisaationkin näkökulmasta. Siinä perehdytään osaamisen johtamisen ja osaamisen kehittämisen määrittelyyn. Lisäksi perehdytään osaamisen kehittämistä tukeviin menetelmiin. Teoriaosuudessa käsitellään mitä tarkoittaa osaamiskartoitus, osaamistarpeet ja osaamistasojen määrittäminen. Lopuksi perehdytään vielä lain yhteistoiminnasta yrityksissä (L 30.3.2007/334) asettamiin velvoitteisiin henkilöstö- ja koulutussuunnitelman suhteen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä toimeksiantajalle. Menetelminä käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä rinnakkain. Strategisesti tärkeiden osaamisalueiden ja tavoiteltavien osaamistasojen määrittelemiseksi haastateltiin toimeksiantajan johtoryhmää. Osaamiskartoituksen kyselylomake laadittiin haastattelun pohjalta ja toteutettiin sähköpostikyselynä koko vakinaiselle henkilöstölle.
Tutkimusosiossa saadut tulokset analysoitiin ja kuvattiin kaavioina. Henkilöstötietoihin perehtymällä ja vertaamalla tutkimuksen tuloksia määriteltyihin osaamisen tavoitetasoihin laadittiin toimeksiantajalle henkilöstö- ja koulutussuunnitelma. Johtopäätökset ja pohdinta osiossa pohditaan mitä osaamisen johtamisen menetelmiä voitaisiin hyödyntää esiin tulleiden tarpeiden kehittämisessä. Lisäksi ehdotetaan jatkotoimenpiteitä, joiden avulla voidaan viedä osaamisen kehittämistyötä eteenpäin.
Teoreettisen viitekehyksen keskeisiä käsitteitä ovat osaaminen, osaamisen johtaminen, osaamisen kehittäminen, osaamiskartoitus sekä henkilöstö- ja koulutussuunnitelma. Teoriaosuudessa määritellään, mitä on strateginen osaaminen ja mistä tekijöistä se koostuu niin yksilön kuin organisaationkin näkökulmasta. Siinä perehdytään osaamisen johtamisen ja osaamisen kehittämisen määrittelyyn. Lisäksi perehdytään osaamisen kehittämistä tukeviin menetelmiin. Teoriaosuudessa käsitellään mitä tarkoittaa osaamiskartoitus, osaamistarpeet ja osaamistasojen määrittäminen. Lopuksi perehdytään vielä lain yhteistoiminnasta yrityksissä (L 30.3.2007/334) asettamiin velvoitteisiin henkilöstö- ja koulutussuunnitelman suhteen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä toimeksiantajalle. Menetelminä käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä rinnakkain. Strategisesti tärkeiden osaamisalueiden ja tavoiteltavien osaamistasojen määrittelemiseksi haastateltiin toimeksiantajan johtoryhmää. Osaamiskartoituksen kyselylomake laadittiin haastattelun pohjalta ja toteutettiin sähköpostikyselynä koko vakinaiselle henkilöstölle.
Tutkimusosiossa saadut tulokset analysoitiin ja kuvattiin kaavioina. Henkilöstötietoihin perehtymällä ja vertaamalla tutkimuksen tuloksia määriteltyihin osaamisen tavoitetasoihin laadittiin toimeksiantajalle henkilöstö- ja koulutussuunnitelma. Johtopäätökset ja pohdinta osiossa pohditaan mitä osaamisen johtamisen menetelmiä voitaisiin hyödyntää esiin tulleiden tarpeiden kehittämisessä. Lisäksi ehdotetaan jatkotoimenpiteitä, joiden avulla voidaan viedä osaamisen kehittämistyötä eteenpäin.