Esimiestyön merkitys työhyvinvoinnissa logistiikka-alan kohdeyrityksessä
Metsänvirta, Malviina (2017)
Metsänvirta, Malviina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081714415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081714415
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee esimiestyön merkitystä työhyvinvoinnissa. Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osiosta ja kvalitatiivisesta tutkimusosiosta. Työssä kartoitetaan työntekijöiden ajatuksia työhyvinvointiin ja esimiestyöhön sekä johtamiseen liittyen. Työn toimeksiantajana toimii logistiikka-alan yritys.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään johtamista, johtamisviestintää, esimiestyötä ja työhyvinvointia. Työhyvinvoinnin kehittäminen on tärkeää, sillä työhyvinvoinnin parantuminen laskee muun muassa sairauspoissaolojen määrää ja sitä kautta yritykselle aiheutuvia kustannuksia, työhyvinvointi lisää työn tehokkuutta ja tuottavuutta sekä vaikuttaa yleiseen työssä jaksamiseen.
Työhyvinvointi koostuu monista eri tekijöistä ja kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin vaikuttaa työntekijän psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi sekä ulkoiset tekijät kuten elämäntilanne. Työhyvinvointiin vaikuttaakin sekä työntekijän että työnantajan toiminta. Työhyvinvointi ei ole kokonaan työantajan ja esimiehen vastuulla, vaikka työhyvinvointia edistävä ja parantava johtaminen kuuluukin esimiehen tehtäviin.
Opinnäytetyön tutkimusosassa haastateltiin kahdeksaa vastaajaa teemahaastattelumenetelmää käyttämällä. Haastateltavat valittiin eri tulosyksiköistä ja toimipisteistä arpomalla. Tulosten perusteella työyhteisön työntekijät voivat pääsääntöisesti hyvin, mutta he toivoisivat joitain parannuksia esimiestyöhön.
Työhyvinvointiin ja esimiestyöhön liittyviä kehittämiskohteita tuli ilmi ja näille aiheille on annettu opinnäytetyön lopussa kehittämisehdotuksia. Suurimmat kehitystarpeet koskivat työyhteisön viestintää, turvallisuutta ja työergonomiaa, palautteenantoa ja kehityskeskustelun puuttumista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään johtamista, johtamisviestintää, esimiestyötä ja työhyvinvointia. Työhyvinvoinnin kehittäminen on tärkeää, sillä työhyvinvoinnin parantuminen laskee muun muassa sairauspoissaolojen määrää ja sitä kautta yritykselle aiheutuvia kustannuksia, työhyvinvointi lisää työn tehokkuutta ja tuottavuutta sekä vaikuttaa yleiseen työssä jaksamiseen.
Työhyvinvointi koostuu monista eri tekijöistä ja kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin vaikuttaa työntekijän psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi sekä ulkoiset tekijät kuten elämäntilanne. Työhyvinvointiin vaikuttaakin sekä työntekijän että työnantajan toiminta. Työhyvinvointi ei ole kokonaan työantajan ja esimiehen vastuulla, vaikka työhyvinvointia edistävä ja parantava johtaminen kuuluukin esimiehen tehtäviin.
Opinnäytetyön tutkimusosassa haastateltiin kahdeksaa vastaajaa teemahaastattelumenetelmää käyttämällä. Haastateltavat valittiin eri tulosyksiköistä ja toimipisteistä arpomalla. Tulosten perusteella työyhteisön työntekijät voivat pääsääntöisesti hyvin, mutta he toivoisivat joitain parannuksia esimiestyöhön.
Työhyvinvointiin ja esimiestyöhön liittyviä kehittämiskohteita tuli ilmi ja näille aiheille on annettu opinnäytetyön lopussa kehittämisehdotuksia. Suurimmat kehitystarpeet koskivat työyhteisön viestintää, turvallisuutta ja työergonomiaa, palautteenantoa ja kehityskeskustelun puuttumista.