Osaamisen kehittäminen työssäoppimisen menetelmin Case: Sokotel Oy
Mäkelä, Miina; Kanerva, Titta (2017)
Mäkelä, Miina
Kanerva, Titta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017070314104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017070314104
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa esimiehen opas aika- ja henkilöresurssien kannalta järkevistä työssäoppimisen menetelmistä. Toimeksiantajana on koko maassa toimiva hotelliyritys Sokotel Oy, jonka pääkonttori sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Esimiehen oppaan tulisi auttaa esimiehiä osaamisen kehittämisessä ja antaa menetelmiä työssäoppimiseen, joita he voivat hyödyntää päivittäisessä toiminnassa, aika- ja henkilöresursseja säästäen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys painottuu osaamisen kehittämiseen, hotelli- ja ravintola-alaan, aika- ja henkilöresursseihin sekä työssäoppimisen menetelmiin. Opinnäytetyön toimintaympäristönä toimi hotelli- ja ravintola-ala, jota tarkasteltiin osaamisen kehittämisen näkökulmasta. Osaamisen kehittämisen teoriaa käsiteltiin työssäoppimisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Teemahaastattelut auttoivat ymmärtämään tutkimuskohdetta kokonaisvaltaisesti, kun taas kysely antoi tutkimuskohteelle pohjaa, ymmärrystä ja suuntaa. Haastateltavat valittiin eri työntekijätasoilta, jotta saatiin mahdollisimman laaja kokonaiskuva. Haastattelujen teemat valittiin teoriaosuuden sisältöjen perusteella. Kysymykset haastatteluissa muotoutuivat tutkimusprosessin edetessä kokonaisuutta tukeviksi. Kyselyn teemat muotoutuivat yhtälailla teoriaosuuksien sisältöjen perusteella, mutta kysymykset olivat erilaiset, kuin haastatteluissa, jotta saatiin enemmän määrällistä informaatiota. Teemat pysyivät samoina niin tutkimuksen teoriaosuuksissa, kyselyssä kuin haastatteluissakin, jotta tutkimuksen analysointi olisi yksinkertaisempaa. Haastatteluaineistojen tulkinnassa hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Kyselyn tulkinnassa hyödynnettiin taulukoita.
Tulosten avulla analysoitiin tutkimuksen kannalta parhaita työssäoppimisen menetelmiä, aiemmin hyödynnettyjä toimintatapoja sekä toiveita tulevaisuuden toiminnalle. Näistä tärkeimmät osa-alueet sisällytettiin lopputuotokseen. Teemahaastatteluja ja kyselyä analysoitaessa huomattiin samankaltaisuuksia, joiden avulla oli mahdollista huomata oleellisimmat ja toimivimmat menetelmät. Tulokset auttoivat ymmärtämään, miten työssäoppimisen menetelmiä hyödynnetään sekä mitä ja miten niitä kannattaisi hyödyntää kyseisen alan yrityksessä. Tuotos toteutettiin informatiiviseksi oppaaksi, joka on helposti käytettävissä ja tulostettavissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys painottuu osaamisen kehittämiseen, hotelli- ja ravintola-alaan, aika- ja henkilöresursseihin sekä työssäoppimisen menetelmiin. Opinnäytetyön toimintaympäristönä toimi hotelli- ja ravintola-ala, jota tarkasteltiin osaamisen kehittämisen näkökulmasta. Osaamisen kehittämisen teoriaa käsiteltiin työssäoppimisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Teemahaastattelut auttoivat ymmärtämään tutkimuskohdetta kokonaisvaltaisesti, kun taas kysely antoi tutkimuskohteelle pohjaa, ymmärrystä ja suuntaa. Haastateltavat valittiin eri työntekijätasoilta, jotta saatiin mahdollisimman laaja kokonaiskuva. Haastattelujen teemat valittiin teoriaosuuden sisältöjen perusteella. Kysymykset haastatteluissa muotoutuivat tutkimusprosessin edetessä kokonaisuutta tukeviksi. Kyselyn teemat muotoutuivat yhtälailla teoriaosuuksien sisältöjen perusteella, mutta kysymykset olivat erilaiset, kuin haastatteluissa, jotta saatiin enemmän määrällistä informaatiota. Teemat pysyivät samoina niin tutkimuksen teoriaosuuksissa, kyselyssä kuin haastatteluissakin, jotta tutkimuksen analysointi olisi yksinkertaisempaa. Haastatteluaineistojen tulkinnassa hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Kyselyn tulkinnassa hyödynnettiin taulukoita.
Tulosten avulla analysoitiin tutkimuksen kannalta parhaita työssäoppimisen menetelmiä, aiemmin hyödynnettyjä toimintatapoja sekä toiveita tulevaisuuden toiminnalle. Näistä tärkeimmät osa-alueet sisällytettiin lopputuotokseen. Teemahaastatteluja ja kyselyä analysoitaessa huomattiin samankaltaisuuksia, joiden avulla oli mahdollista huomata oleellisimmat ja toimivimmat menetelmät. Tulokset auttoivat ymmärtämään, miten työssäoppimisen menetelmiä hyödynnetään sekä mitä ja miten niitä kannattaisi hyödyntää kyseisen alan yrityksessä. Tuotos toteutettiin informatiiviseksi oppaaksi, joka on helposti käytettävissä ja tulostettavissa.