NY Start Up -ohjelma yrittäjyyskasvattajien kokemana. Case: "Ideasta toiminnaksi" -kurssikokonaisuus
Patja, Päivi; Salminen, Suvi; Haaranen, Maija (2016)
Patja, Päivi
Salminen, Suvi
Haaranen, Maija
Jyväskylän yliopisto
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081714405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081714405
Tiivistelmä
Yrittäjyyskasvatusta toteutetaan tällä hetkellä lukuisilla eri tavoilla. Kuitenkin viime vuosina erityisesti niin kutsuttua kokemuksellista yrittäjyyskasvatusta toteuttavat käytänteet ovat saaneet laajaa kannatusta tutkijoiden parissa. Kokemukselliselle yrittäjyyskasvatukselle on ominaista luoda perinteisestä luokkahuonetilanteesta poikkeava oppimisympäristö, joka mahdollistaa opiskelijoille yrittäjyyteen liittyvien aktiviteettien kokeilemisen käytännössä lopputuloksen ollessa epävarma (ks. esim. Higgins & Elliott 2011). Valtakunnallinen NY Start Up-ohjelma edustaa korkeakoulutasoista kokemuksellisesta yrittäjyyskasvatuksesta. Kyse on Nuori Yrittäjyys ry:n koordinoimasta oppimismallista yrittäjyyden, liiketoiminta- ja innovaatiotaitojen oppimiseen. Korkeakouluopiskelijat käyvät ohjelman aikana läpi prosessin, joka muodostaa myös oikean yrityksen elinkaaren. Ohjelmaa varten opiskelijat perustavat ryhmissä oman miniyrityksen (NYyritys), jonka puitteissa prosessi käydään läpi. Yritykset voivat toimia myös oikeasti ja myydä tuotteitaan/palveluitaan asiakkaille. Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu pilotoivat yhteistyönä lukuvuonna 2015-2016 NY Start Up -ohjelmaan pohjaavan ”Ideasta toiminnaksi” –nimisen kurssikokonaisuuden osana Yrittäjyys yhdistää -hanketta. Kurssikokonaisuus –termi viittaa siihen, että kyse oli käytännössä kahdesta lukukauden mittaisesta kurssista koostuvasta kokonaisuudesta. Korkea-asteen kontekstissa tapahtuvan yhteistyön ohella kyseisellä kurssikokonaisuudella on ollut kosketuspintaa myös toisella asteella NY Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa mukana olevien oppilaiden ja opettajien kanssa yhteisten tilaisuuksien muodossa. Puheenvuorossamme tarkastelemme omia kokemuksiamme ja näkemyksiämme yrittäjyyskasvattajaroolimme, keskinäisen yhteistyömme, kurssikokonaisuuden käytännön toteutuksen ja opiskelijoiden oppimisprosessin näkökulmasta. Tavoitteenamme on nostaa esille yrittäjyyskasvattajien oma kokemusmaailma tarjoten samalla lukijoille erilaisia näkökulmia yrittäjyyskasvattajien työkenttään.