Ticorporateyrityssimulaatio JAMK:n tietojenkäsittelyn koulutuksessa
Bister, Timo; Immonen, Jarkko; Tuikka, Tommi (2016)
Bister, Timo
Immonen, Jarkko
Tuikka, Tommi
Jyväskylän yliopisto
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081614391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081614391
Tiivistelmä
Yksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun strategisista painopistealueista on yrittäjyys. Tavoitteena on yhtäältä oikeiden business-ideoiden ja sitä kautta toimivien yritysten synnyttäminen, toisaalta yhtä tärkeää on saada kaikki opiskelijat sisäistämään ajatus sisäisestä yrittäjyydestä. Sisäinen yrittäjyys tarkoittaa yrittäjämäistä asennetta työntekoon eli aloitteellisuutta, vastuunkantamista, itseohjautuvuutta, innostuneisuutta ja halua kehittää omaa osaamistaan, työtään ja työyhteisöään. Työelämässä tietoteknisten tuotteiden ja palvelujen kehittäminen tapahtuu projekteissa, kuitenkin tällaisia projekteja on vaikea toteuttaa tavanomaisessa luokkaympäristössä ja perinteisillä opetusmenetelmillä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa otettiin käyttöön syksyllä 2013 uusi opetussuunnitelma, jonka yhdeksi tärkeimmistä tavoitteista asetettiin oppimismenetelmien ja -ympäristöjen uudistamisen lisäksi yrittäjyyden edistäminen. Keskeisin muutos vanhaan opetussuunnitelmaan oli koko toisen opintovuoden kattava Ticorporateyrityssimulaatio, jossa opiskelijat toimivat oikeaa ICT-alan pienyritystä vastaavassa tuotekehitysorganisaatiossa. Ticorporatesta on pyritty luomaan toimintamalli, joka parantaa oppimisen laatua, tarjoaa mielekkään ja motivoivan toimintaympäristön ja näyttää konkreettisesti, kuinka ICTalan yritys toimii. Toimintamallia on päivitetty saatujen kokemusten perusteella vuosittain. Ticorporaten tavoitteisiin liittyy ICT-liiketoiminnan kehittäminen ja siitä voi syntyä oikeita yrityksiä, kuitenkaan oman yrityksen perustamista ei vaadita. Ticorporate antaa opiskelijoille hyvän mahdollisuuden yritystoiminnan aloittamiseen jo opintojen aikana, etenkin kun sen jälkeiset, kolmannen ja neljännen vuoden opinnot voidaan tarvittaessa nivoa yrittäjyyttä tukevaksi kokonaisuudeksi. Tässä artikkelissa kuvataan Ticorporaten idea ja toimintamalli yleisellä tasolla. Palautteen perusteella toimintamalli näyttäisi rohkaisevan opiskelijoita yrittäjyyteen. Ticorporate-mallia voidaan hyödyntää soveltaen myös muussa kuin ICT-alan koulutuksessa.