Liikkumisen tulevaisuus ja digitalisaatio
Lönnqvist, Onni (2017)
Lönnqvist, Onni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209168
Tiivistelmä
Insinöörityön tilaaja oli Autoalan Keskusliitto ry, ja työ toteutettiin 2016–2017. Työssä tutkittiin, kuinka erityisesti nuoret kuluttajat suhtautuivat eri liikkumisen palveluihin ja palvelumuotoihin nyt ja tulevaisuudessa. Tavoitteena oli myös löytää uusia palveluita tai keinoja, joilla autoalan jälkimarkkinointi voisi tuottaa lisäarvoa kuluttajille.
Lisäksi työssä tarkastellaan, kuinka digitalisaatio tulee muuttamaan jo nyt olemassa olevia liikkumiseen liittyviä palveluita. Työssä pohditaan myös, miten digitalisaatio ja kuluttajien käytöksen muutokset tulevat mahdollisesti vaikuttamaan autoalan jälkimarkkinointiin.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osasta: kuluttajatutkimuksesta, uusien liikkumispalveluiden esittelystä ja näiden kahden asian vaikutuksesta autoalan jälkimarkkinointiin.
Kuluttajatutkimus tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoulussa opiskeleville. Kyselyn tuloksia verrataan jo aiemmin tehtyihin tutkimuksiin sekä tilastoihin. Kyselyn tuottamasta datasta tehtiin syy-seurauspäätelmiä. Kyselytutkimus toimii myös tehtyjen päätelmien sekä parannusehdotusten pohjana.
Opinnäytetyö antoi käsityksen siitä, miten kuluttajien muuttuvat asenteet ja digitalisaatio vaikuttavat mahdollisesti autoalan jälkimarkkinoinnin asiakasmääriin tulevaisuudessa.
Työtä voidaan käyttää autotaloissa esimerkiksi uutta markkinointisuunnitelmaa tehdessä sekä apuna huollonprosessin kehittämisessä vastaamaan uutta digiaikaa.
Lisäksi työssä tarkastellaan, kuinka digitalisaatio tulee muuttamaan jo nyt olemassa olevia liikkumiseen liittyviä palveluita. Työssä pohditaan myös, miten digitalisaatio ja kuluttajien käytöksen muutokset tulevat mahdollisesti vaikuttamaan autoalan jälkimarkkinointiin.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osasta: kuluttajatutkimuksesta, uusien liikkumispalveluiden esittelystä ja näiden kahden asian vaikutuksesta autoalan jälkimarkkinointiin.
Kuluttajatutkimus tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoulussa opiskeleville. Kyselyn tuloksia verrataan jo aiemmin tehtyihin tutkimuksiin sekä tilastoihin. Kyselyn tuottamasta datasta tehtiin syy-seurauspäätelmiä. Kyselytutkimus toimii myös tehtyjen päätelmien sekä parannusehdotusten pohjana.
Opinnäytetyö antoi käsityksen siitä, miten kuluttajien muuttuvat asenteet ja digitalisaatio vaikuttavat mahdollisesti autoalan jälkimarkkinoinnin asiakasmääriin tulevaisuudessa.
Työtä voidaan käyttää autotaloissa esimerkiksi uutta markkinointisuunnitelmaa tehdessä sekä apuna huollonprosessin kehittämisessä vastaamaan uutta digiaikaa.