Eettisyys ja taloudellinen kannattavuus suomalaisessa eläintuotannossa
Jalkanen, Suvi (2017)
Jalkanen, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062814031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062814031
Tiivistelmä
Eettinen ja vastuullinen kuluttaminen on maailmalla megatrendi, ja Suomessakin eettisesti tuotetun ruuan kulutus on selkeässä kasvussa. Kysyntä ei kuitenkaan kohtaa tarjontaa. Maatalouden tuottajahinnat ovat laskussa, ja suomalaiset ruokatuottajat kamppailevat elannostaan. Eläintuotannossa se saattaa tarkoittaa jopa huonontuvia tuotanto-olosuhteita. Kuluttajat haluavat tietää, mistä ruoka tulee ja kuinka se on tuotettu. Usein tuottajalle paremmat olosuhteet tuotantoeläimille tarkoittaa kuitenkin investointeja, joihin kaikilla ei ole varaa. Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa esiin ja tarkentaa niitä haasteita, joita ruokatuottajat kokevat toiminnassaan, sekä pohtia keinoja, joilla eettinen ja vastuullinen ruokatuotanto saadaan taloudellisesti kannattavaksi. Rajauksena oli eläintuotanto ja näkökulmana pk-yrittäjän näkökulma.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin teemahaastatteluina kevättalvella 2017. Haastattelut suoritettiin sekä henkilökohtaisesti että sähköisesti haastattelemalla. Haastatteluissa kävivät ilmi suomalaisten ruokatuottajien yritystoiminnan lähtökohdat, suhtautuminen eettiseen ruokatuotantoon, taloudellisen kannattavuuden ja kasvun suunnitelmallisuus sekä tulevaisuudennäkymät. Vastaajien taustan mukaan suhtautuminen eettisen ruo-katuotannon määrittelyyn ja merkitykseen vaihteli. Myös toiveet ja suunnitelmat kasvusta vaihtelivat, mutta suurimmalle osalle kasvu oli elinehto yrityksen jatkuvuudelle. Kasvun keinona nähtiin laajentaminen, mutta myös suoramyynnin osuuden kasvattaminen.
Tuloksien perusteella eettisyys koettiin ympäristön kunnioittamiseksi ja tuotantoeläinten hyvinvoinnista huolehtimiseksi. Yksi vastaus eettisen ruokatuotannon taloudelliselle kannattavuudelle vaikuttaisi olevan vahvan, kotimaisen brändin rakentaminen. Luomulla sellainen jo on.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin teemahaastatteluina kevättalvella 2017. Haastattelut suoritettiin sekä henkilökohtaisesti että sähköisesti haastattelemalla. Haastatteluissa kävivät ilmi suomalaisten ruokatuottajien yritystoiminnan lähtökohdat, suhtautuminen eettiseen ruokatuotantoon, taloudellisen kannattavuuden ja kasvun suunnitelmallisuus sekä tulevaisuudennäkymät. Vastaajien taustan mukaan suhtautuminen eettisen ruo-katuotannon määrittelyyn ja merkitykseen vaihteli. Myös toiveet ja suunnitelmat kasvusta vaihtelivat, mutta suurimmalle osalle kasvu oli elinehto yrityksen jatkuvuudelle. Kasvun keinona nähtiin laajentaminen, mutta myös suoramyynnin osuuden kasvattaminen.
Tuloksien perusteella eettisyys koettiin ympäristön kunnioittamiseksi ja tuotantoeläinten hyvinvoinnista huolehtimiseksi. Yksi vastaus eettisen ruokatuotannon taloudelliselle kannattavuudelle vaikuttaisi olevan vahvan, kotimaisen brändin rakentaminen. Luomulla sellainen jo on.