Seksuaaliterveyden edistämisen osaaminen hoitotyössä : osaamisen määrittely ja mittaaminen
Hillman, Tuomas; Männistö, Elina (2008)
Hillman, Tuomas
Männistö, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812024194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812024194
Tiivistelmä
Seksuaaliterveys on tärkeä osa potilaan hyvinvointia, ja se tulisi ottaa huomioon potilaan kokonaisvaltaisessa hoidossa. Seksuaaliterveyteen on alettu kiinnittää huomiota myös kansainvälisesti seksuaalisuuteen liittyvien ongelmien lisäännyttyä. Kuitenkin tutkimuksissa on todettu, että potilaat eivät saa tarvitsemaansa seksuaalineuvontaa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä systemaattisesti tutkittua tietoa seksuaaliterveyden edistämisen osaamisen määrittelystä ja mittaamisesta hoitotyössä. Tutkimus on osa Helsingin ammattikorkeakoulu Metropolian hanketta, jonka tarkoitus on kehittää seksuaaliterveyden edistämisen osaamista metropolialueella ja hoitotyön koulutuksessa. Tutkimusmenetelmänä oli sovellettu systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen avulla on hankkeessa tarkoituksena jäsentää ja määrittää seksuaaliterveyden edistämisen osaamisen tietoperusta ja osaamisen kriteerit, joiden avulla seksuaaliterveyden edistämisen osaamista voidaan arvioida ja mitata hoitotyössä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että seksuaaliterveyden edistämisen osaamista on määritelty useimmiten hoitajien arvojen ja asenteiden sekä tietojen ja taitojen kautta. Mittaamisessa on käytetty useita mittareita, jotka ovat useimmiten mitanneet vain yhtä osaamisen aluetta, kuten asenteita tai tietoja seksuaalisuudesta. Vain muutamassa tutkimuksessa on selvitetty seksuaaliterveyden edistämisen osaamista kokonaisuudessaan.
Analysoimiemme tutkimusartikkeleiden mukaan hoitajat kokevat seksuaaliterveyden edistämisen tärkeäksi, mutta eivät kuitenkaan toteuta seksuaalineuvontaa käytännön hoitotyössä. Hoitajien tiedot ja taidot seksuaaliterveyden edistämisestä ovat puutteelliset ja henkilökohtaiset arvot ja asenteet esimerkiksi seksuaalivähemmistöjä kohtaan saattavat vaikuttaa hoitotyöhön. Osaamisen arvioimiseksi ja mittaamiseksi tarvitaan tarkoitusta varten kehitetty mittari, jonka avulla pystytään arvioimaan hoitajien seksuaaliterveyden edistämisen osaamista ja tämän myötä myös kehittämään osaamista. Myös seksuaaliterveyden edistämisen koulutusta on kehitettävä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä systemaattisesti tutkittua tietoa seksuaaliterveyden edistämisen osaamisen määrittelystä ja mittaamisesta hoitotyössä. Tutkimus on osa Helsingin ammattikorkeakoulu Metropolian hanketta, jonka tarkoitus on kehittää seksuaaliterveyden edistämisen osaamista metropolialueella ja hoitotyön koulutuksessa. Tutkimusmenetelmänä oli sovellettu systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen avulla on hankkeessa tarkoituksena jäsentää ja määrittää seksuaaliterveyden edistämisen osaamisen tietoperusta ja osaamisen kriteerit, joiden avulla seksuaaliterveyden edistämisen osaamista voidaan arvioida ja mitata hoitotyössä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että seksuaaliterveyden edistämisen osaamista on määritelty useimmiten hoitajien arvojen ja asenteiden sekä tietojen ja taitojen kautta. Mittaamisessa on käytetty useita mittareita, jotka ovat useimmiten mitanneet vain yhtä osaamisen aluetta, kuten asenteita tai tietoja seksuaalisuudesta. Vain muutamassa tutkimuksessa on selvitetty seksuaaliterveyden edistämisen osaamista kokonaisuudessaan.
Analysoimiemme tutkimusartikkeleiden mukaan hoitajat kokevat seksuaaliterveyden edistämisen tärkeäksi, mutta eivät kuitenkaan toteuta seksuaalineuvontaa käytännön hoitotyössä. Hoitajien tiedot ja taidot seksuaaliterveyden edistämisestä ovat puutteelliset ja henkilökohtaiset arvot ja asenteet esimerkiksi seksuaalivähemmistöjä kohtaan saattavat vaikuttaa hoitotyöhön. Osaamisen arvioimiseksi ja mittaamiseksi tarvitaan tarkoitusta varten kehitetty mittari, jonka avulla pystytään arvioimaan hoitajien seksuaaliterveyden edistämisen osaamista ja tämän myötä myös kehittämään osaamista. Myös seksuaaliterveyden edistämisen koulutusta on kehitettävä.