”OPE, KATO KUN MIE POMPIN! VAU, TEE SE UUDESTAAN NIIN SAADAAN SE VIDEOLLE!” : Teknologian mahdollisuudet liikuntakasvatuksessa Liperin kunnan esiopetuksessa
Järvinen, Tuula; Myyryläinen, Johanna (2017)
Järvinen, Tuula
Myyryläinen, Johanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017070414109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017070414109
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voidaanko teknologialaitteita käyttää liikunnan tukena Liperin kunnan esiopetusluokassa. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisin erilaisin tavoin teknologialaitteita voidaan hyödyntää liikuntakasvatuksessa. Opinnäyte-työssämme ohjasimme erilaisia liikuntatyöpajoja esiopetuksen lapsille, ja havaintojem-me, kokemuksiemme ja teoriatiedon perusteella kokosimme oppaan teknologian käytös-tä liikuntakasvatuksessa kasvattajille ja perheille. Opinnäytetyö on luonteeltaan toimin-nallinen ja se toteutettiin parityönä.
Opinnäytetyöprosessin aikana järjestimme viisi teemoitettua työpajaa Liperin kunnan esiopetuksessa Viinijärven esiopetusluokassa. Työpajojen avulla pyrimme selvittämään, onko teknologian yhdistäminen liikuntaan mahdollista, ja millaisia mahdollisuuksia ja haasteita yhdistäminen voi tarjota. Työpajatoiminnan pohjalta tuotoksena opin-näytetyöstämme syntyi Liperin kunnan varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, ja perheiden käyttöön jäävä opas. Tuotoksen avulla halusimme rohkaista kasvattajia ja perheitä otta-maan teknologialaitteet uudenlaiseen käyttöön ja monipuolistaa lasten arkiliikuntaa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan toimesta liikuntakasvatuksen kehittämisessä ja teknologialaitteiden käytön monipuolistamisessa esiopetuksessa. Jat-kossa toimeksiantaja voisi tehdä yhteistyötä Pohjois-Karjalan Liikunta ry:n kanssa aktii-visuusmittauksiin liittyen esiopetuksessa tai varhaiskasvatuksessa. Myös median ja op-pimisympäristöjen vaikutus lasten liikunnallisuuteen olisivat mielestämme mielenkiintoi-sia jatkotutkimuskohteita.
Opinnäytetyöprosessin aikana järjestimme viisi teemoitettua työpajaa Liperin kunnan esiopetuksessa Viinijärven esiopetusluokassa. Työpajojen avulla pyrimme selvittämään, onko teknologian yhdistäminen liikuntaan mahdollista, ja millaisia mahdollisuuksia ja haasteita yhdistäminen voi tarjota. Työpajatoiminnan pohjalta tuotoksena opin-näytetyöstämme syntyi Liperin kunnan varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, ja perheiden käyttöön jäävä opas. Tuotoksen avulla halusimme rohkaista kasvattajia ja perheitä otta-maan teknologialaitteet uudenlaiseen käyttöön ja monipuolistaa lasten arkiliikuntaa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan toimesta liikuntakasvatuksen kehittämisessä ja teknologialaitteiden käytön monipuolistamisessa esiopetuksessa. Jat-kossa toimeksiantaja voisi tehdä yhteistyötä Pohjois-Karjalan Liikunta ry:n kanssa aktii-visuusmittauksiin liittyen esiopetuksessa tai varhaiskasvatuksessa. Myös median ja op-pimisympäristöjen vaikutus lasten liikunnallisuuteen olisivat mielestämme mielenkiintoi-sia jatkotutkimuskohteita.