Lisäakselin asennustyön dokumentointi
Nurmi, Antti (2017)
Nurmi, Antti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062213941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062213941
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin kuorma-autojen lisäakselien asennukseen ja alusta-rakenteisiin. Työssä perehdyttiin myös lain asettamiin suurimpiin sallittuihin massoihin alustarakenteen perusteella. Lisäksi selvitettiin katsastuksen vaatimukset, jotka pitää täyttää, että ajoneuvo voidaan katsastaa asennetun akselin jälkeen.
Alkuosassa käydään läpi alustarakenteita, akselityyppejä ja akselirakenteita, sekä asennettavat akselit. Loppuosassa käydään läpi suurimpia sallittuja massoja ja niiden muutoksia akseliasennuksen myötä, sekä kaksipiirinen ohjaus. Lopuksi esitellään työn pääaihe, toisen nousevan etuakselin asennus pääpiirteittäin.
Työhön on pyritty keräämään akseliasennuksen ja alustarakenteiden kannalta tärkeää tietoa. Tämän avulla henkilö saa nopean käsityksen akseliasennuksen takana vaikuttavista tekijöistä, sekä ymmärtää kuorma-auton alustarakenteen paremmin. Työn päätarkoituksena oli dokumentoida toisen etuakselin asennus. Asennusdokumentti jää Scania Suomi Oy:n sisäiseen käyttöön.
Alkuosassa käydään läpi alustarakenteita, akselityyppejä ja akselirakenteita, sekä asennettavat akselit. Loppuosassa käydään läpi suurimpia sallittuja massoja ja niiden muutoksia akseliasennuksen myötä, sekä kaksipiirinen ohjaus. Lopuksi esitellään työn pääaihe, toisen nousevan etuakselin asennus pääpiirteittäin.
Työhön on pyritty keräämään akseliasennuksen ja alustarakenteiden kannalta tärkeää tietoa. Tämän avulla henkilö saa nopean käsityksen akseliasennuksen takana vaikuttavista tekijöistä, sekä ymmärtää kuorma-auton alustarakenteen paremmin. Työn päätarkoituksena oli dokumentoida toisen etuakselin asennus. Asennusdokumentti jää Scania Suomi Oy:n sisäiseen käyttöön.