Vaurioituneen ajoneuvon korikorjausprosessi
Pellinen, Aku (2017)
Pellinen, Aku
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612676
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksen on selvittää, mitä kaikkea tieliikenteestä poistetun ja lunastetun ajoneuvon vahinko- ja kunnostusprosessi pitää sisällään. Prosessin tutkiminen aloitetaan vahingon tapahtumisesta ja prosessi päättyy, kun ajoneuvo on saatu palautettua takaisin liikenteeseen.
Työssä käsitellään sitä, miten ja millä perustein vakuutusyhtiö lunastaa ajoneuvon itselleen. Lisäksi työssä kuvataan lunastettujen ajoneuvon realisointia hoitavien yritysten, kuten Autovahinkokeskus Oy:n ja Suomen Vahinkotarkastus SVT Oy:n, toimintaa. Työssä käytetään esimerkkeinä Autovahinkokeskus Oy:n menettelytapoja.
Pääpaino työssä kohdistuu valikoituneen kohdeajoneuvon korjausprosessiin. Korjaus on jaettu useaan eri osa-alueeseen aina alustavista töistä ajoneuvon viimeistelyyn. Korjaustöissä painotetaan etenkin korikorjausta, joka on korjausprosessin tärkein työvaihe. Työssä esitellään myös tärkeimpiä työvälineitä, jotka ovat välttämättömiä korikorjauksen onnistumiselle.
Työn kannattavuutta arvioidaan kustannusten ja työn onnistumisen kannalta. Kustannuslaskelma tehdään käyttämällä WinCabas-laskentaohjelmaa, jota voidaan verrata toteutuneisiin kuluihin. Näin voidaan tarkastella, oliko ajoneuvon kunnostaminen taloudellisesti kannattavaa. Työn onnistumista voidaan tutkia siten, että pystyttiinkö ajoneuvo korjaamaan sellaiseksi kuin mitä se on ollut ennen vahinkoa sekä onnistuivatko vaadittavat korjaustyöt suunnitellulla tavalla.
Työssä käsitellään sitä, miten ja millä perustein vakuutusyhtiö lunastaa ajoneuvon itselleen. Lisäksi työssä kuvataan lunastettujen ajoneuvon realisointia hoitavien yritysten, kuten Autovahinkokeskus Oy:n ja Suomen Vahinkotarkastus SVT Oy:n, toimintaa. Työssä käytetään esimerkkeinä Autovahinkokeskus Oy:n menettelytapoja.
Pääpaino työssä kohdistuu valikoituneen kohdeajoneuvon korjausprosessiin. Korjaus on jaettu useaan eri osa-alueeseen aina alustavista töistä ajoneuvon viimeistelyyn. Korjaustöissä painotetaan etenkin korikorjausta, joka on korjausprosessin tärkein työvaihe. Työssä esitellään myös tärkeimpiä työvälineitä, jotka ovat välttämättömiä korikorjauksen onnistumiselle.
Työn kannattavuutta arvioidaan kustannusten ja työn onnistumisen kannalta. Kustannuslaskelma tehdään käyttämällä WinCabas-laskentaohjelmaa, jota voidaan verrata toteutuneisiin kuluihin. Näin voidaan tarkastella, oliko ajoneuvon kunnostaminen taloudellisesti kannattavaa. Työn onnistumista voidaan tutkia siten, että pystyttiinkö ajoneuvo korjaamaan sellaiseksi kuin mitä se on ollut ennen vahinkoa sekä onnistuivatko vaadittavat korjaustyöt suunnitellulla tavalla.