Osto-osien saavutusprosessin kehittämien
Suutala, Olli (2017)
Suutala, Olli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013813
Tiivistelmä
Ylistaron Terästakomo on konepaja Etelä-Pohjanmaalla, jonka päätuotteena ovat polttopuukoneet ja niiden lisävarusteet. Yrityksellä oli toiveena tehostaa osavalmistukseen ostettavien osien ostoprosessia. Lisäksi ostettujen osien varastointia ja keräilyä haluttiin selkeyttää. Työ aloitettiin tutustumalla keräily työhön käytännössä sekä tekemällä työaikalaskelmia yrityksen toiminnanohjausjärjestelmään. Työntekijöiden ja yrityksen toiminnanohjausjärjestelmäasiantuntijan haastattelut auttoivat hahmottamaan yrityksen ostoprosessin ongelmia. Haasteena tutkimuksessa oli yrityksen tuotannon sesonki, josta aiheutui kiireitä työntekijöille sekä ylimääräistä epäjärjestystä tuotantoon.
Työssä havaittiin yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän toimivan vajavaisesti, mutta sen käytön tehostamisen todettiin olevan myös hyvin haastavaa. Ostoprosessin toiminta oli teoreettisesti kiitettävää, mutta sitä toteutettiin käytännössä halutusta toimintatavasta poikkeavalla tavalla. Tähän yrityksessä haluttiin erityisesti muutosta. Samankaltaisia ongelmia havaittiin myös varastointi- ja saavutus käytännöissä. Osalle prosesseista ja töistä oli olemassa työ- ja menetelmäohjeet, mutta esimerkiksi osien saavuttamiselle ei oltu tehty ohjetta.
Toiminnanohjausjärjestelmän kehittämiseksi tehtiin pieniä muutoksia, mutta tärkein työ oli koko osto-ohjattujen osien prosessin ohjeistaminen. Ohjeeseen sisältyy ohjeistus osto, saavutus, keräily ja varastointi toiminnasta. Yrityksen tiedonvälitystä kehittämällä se pystyy vähentämään ja poistamaan tuotannon ongelmia, ja siten vähentämään kustannuksia sekä kehittää laatuaan.
Työssä havaittiin yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän toimivan vajavaisesti, mutta sen käytön tehostamisen todettiin olevan myös hyvin haastavaa. Ostoprosessin toiminta oli teoreettisesti kiitettävää, mutta sitä toteutettiin käytännössä halutusta toimintatavasta poikkeavalla tavalla. Tähän yrityksessä haluttiin erityisesti muutosta. Samankaltaisia ongelmia havaittiin myös varastointi- ja saavutus käytännöissä. Osalle prosesseista ja töistä oli olemassa työ- ja menetelmäohjeet, mutta esimerkiksi osien saavuttamiselle ei oltu tehty ohjetta.
Toiminnanohjausjärjestelmän kehittämiseksi tehtiin pieniä muutoksia, mutta tärkein työ oli koko osto-ohjattujen osien prosessin ohjeistaminen. Ohjeeseen sisältyy ohjeistus osto, saavutus, keräily ja varastointi toiminnasta. Yrityksen tiedonvälitystä kehittämällä se pystyy vähentämään ja poistamaan tuotannon ongelmia, ja siten vähentämään kustannuksia sekä kehittää laatuaan.