Kolmen eri ostoprosessin tarkastelu ja kehittäminen yhtenäisemmäksi : case: Rindell Group
Kallio, Jesse (2017)
Kallio, Jesse
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061913776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061913776
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ja kehittää yhtenäisemmäksi Rindell Groupin kolmea eri ostoprosessia Puolasta, Espanjasta ja Romaniasta. Näihin prosesseihin pyrittiin löytämään erilaisia tapoja, joilla saataisiin helpotettua työntekijöiden työtaakkaa. Tavoitteena oli myös tehdä näistä kolmesta ostoprosessista yhteneväisempi. Käytännönosion tiedot hankittiin haastattelemalla Rindell Groupin työntekijöitä sekä kirjoittajan omakohtaisella kokemuksella, joka tuli työharjoittelun kautta vuoden 2016 keväällä.
Työn teoriaosiossa pyrittiin kuvaamaan ostoprosessia laajasti sekä avaamaan prosessin eri vaiheita. Työssä käytiin läpi myös Puolan, Espanjan sekä Romanian maaprofiilit, joissa kerrotaan maiden kulttuurista sekä niiden toimintatavoista. Lopuksi käsiteltiin erilaisia maksutapoja, jotka toimeksiantaja koki tarpeellisiksi. Käytännönosiossa kerrottiin, miten ostoprosessi tapahtuu eri maiden kanssa ja tämän jälkeen kerrottiin kehitysideat.
Työn viimeisessä osiossa huomattiin, että kehitettävää ei ole, muuta kuin Puolan ostoprosessissa. Haastatteluiden myötä saatiin tieto, että Espanjan ja Romanian prosessia ei työntekijöiden mielestä tarvitse kehittää, koska ne toimivat tällä hetkellä sujuvasti. Puolan ostoprosessia varten luotiin Excel-työkalu, joka helpottaa myyjiä tarjouksien laskemisessa.
Työn teoriaosiossa pyrittiin kuvaamaan ostoprosessia laajasti sekä avaamaan prosessin eri vaiheita. Työssä käytiin läpi myös Puolan, Espanjan sekä Romanian maaprofiilit, joissa kerrotaan maiden kulttuurista sekä niiden toimintatavoista. Lopuksi käsiteltiin erilaisia maksutapoja, jotka toimeksiantaja koki tarpeellisiksi. Käytännönosiossa kerrottiin, miten ostoprosessi tapahtuu eri maiden kanssa ja tämän jälkeen kerrottiin kehitysideat.
Työn viimeisessä osiossa huomattiin, että kehitettävää ei ole, muuta kuin Puolan ostoprosessissa. Haastatteluiden myötä saatiin tieto, että Espanjan ja Romanian prosessia ei työntekijöiden mielestä tarvitse kehittää, koska ne toimivat tällä hetkellä sujuvasti. Puolan ostoprosessia varten luotiin Excel-työkalu, joka helpottaa myyjiä tarjouksien laskemisessa.