Markkinatutkimus kannettavista bluetooth-kaiuttimista : Case BenQ TreVolo
Peuralahti, Heikki (2017)
Peuralahti, Heikki
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061613655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061613655
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on markkinatutkimus, joka koskee kannettavien, akkukäyttöisten Bluetooth-yhteydellä varustettujen kaiuttimien markkinoita Suomessa. Sen toimeksiantajana toimii BenQ Nordic AB, ja tarkoituksena on selvittää, kannattaako heidän tuoda Suomen markkinoille oma kyseisen kategorian laitteensa BenQ TreVolo.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena markkinatutkimuksena, jonka toteutustapa oli internetissä toteutettu lomakekysely. Kyselyä levitettiin lukuisilla musiikkiin, äänentoistolaitteisiin ja kulutuselektroniikkaan keskittyvillä nettifoorumeilla sekä Facebook-ryhmässä. Vastaajia oli 203, joista 186 suoritti kyselyn kokonaan.
Tutkimus suosittelee BenQ:lle TreVolon tuomista Suomeen. Markkinatilanne vaikuttaa hyvältä; laitteen ominaisuuksille on kysyntää ja sen tekniselle toteutukselle kiinnostusta harrastajien keskuudessa. Tutkimus mainitsee otolliseksi kuluttajasegmentiksi 25–50-vuotiaat työssäkäyvät miehet, ja antaa hintasuositukseksi alle 300€.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena markkinatutkimuksena, jonka toteutustapa oli internetissä toteutettu lomakekysely. Kyselyä levitettiin lukuisilla musiikkiin, äänentoistolaitteisiin ja kulutuselektroniikkaan keskittyvillä nettifoorumeilla sekä Facebook-ryhmässä. Vastaajia oli 203, joista 186 suoritti kyselyn kokonaan.
Tutkimus suosittelee BenQ:lle TreVolon tuomista Suomeen. Markkinatilanne vaikuttaa hyvältä; laitteen ominaisuuksille on kysyntää ja sen tekniselle toteutukselle kiinnostusta harrastajien keskuudessa. Tutkimus mainitsee otolliseksi kuluttajasegmentiksi 25–50-vuotiaat työssäkäyvät miehet, ja antaa hintasuositukseksi alle 300€.