Toimivan verkkokaupan ominaisuuksia myyjän näkökulmasta
Mäkinen, Tomi (2017)
Mäkinen, Tomi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513618
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on pohtia, millaisia ominaisuuksia toimiva verkkokauppa pitää sisällään ja olisiko verkkokaupan perustamisesta hyötyä B2B-kauppaa käyvälle toimeksiantajayritykselle. Tämä opinnäytetyö tulee auttamaan toimeksiantajayritystä verkkokaupan perustamisen päätöksenteossa. Opinnäytetyössä verkkokaupan toimivuuden käsitettä tarkastellaan verkkokaupan prosessien kautta. Verkkokaupan prosesseja tarvitaan toimivan verkkokapan luomiseen. Verkkokauppaa suunniteltaessa on otettava huomioon sekä pää- että perusprosessit. Verkkokaupan pääprosesseja ovat verkkokaupan konsepti, liiketoiminta sekä verkkokaupan menestys. Pääprosessit vaativat toimiakseen perusprosesseja. Perusprosesseja ovat tuotehallinta, markkinointi, logistiikka sekä asiakaspalvelu. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan verkkokaupan prosessien toimivuutta myyjän näkökulmasta. Opinnäytetyössä ei käsitellä erikseen verkkokaupan toimivuutta ja prosesseja asiakkaan näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja haluaa pysyä anonyymina, joten opinnäytetyössä esiintyvää toimeksiantaja yritystä käsitellään nimellä ”Ratasvalo oy”. Ratasvalo Oy on itse keksitty yritys, jota ei todellisuudessa ole olemassa. Toimeksiantajana toimii sähköalan yritys, joka on erikoistunut eri valaisinkomponenttien toimittajana. Toimeksiantajayrityksen toiminta alkoi 1980-luvulla hehkulamppujen ja loisteputkien toimittajana. Yritys keskitti toimintaansa ja siirtyi valaisinteollisuudelle myytävien komponenttien toimittajaksi. Nykypäivänä varastolta lähtee päivittäin yli 20 000 komponenttia 11 eri maahan. Tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat, Baltia ja Venäjä.
Opinnäytetyön sisältää alussa teoriaosuuden. Teoriaosuus on koottu kirjallisista- sekä eri verkkolähteistä. Teoriaosuudessa käsitellään B2B-verkkokaupan toimivuuden kannalta tärkeitä prosesseja. Teoriaosuuden jälkeen käsitellään Ratasvalo Oy:n asiakkaille tehtyä ostokäyttäytymistä mittaavaa kyselykartoitusta. Tämä opinnäytetyö on rajattu koskemaan B2B-verkkokaupan ominaisuuksia sekä prosessien toimivuutta myyjän näkökulmasta. Verkkokaupan perustaminen toimeksiantajayritykselle ei ole osa tätä opinnäytetyötä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa päätöksenteossa toimeksiantajayrityksen verkkokaupan perustamisen suhteen. Opinnäyte työn tulokset ovat kirjoitettuna pohdinnassa. Pohdinta rakentuu tehdyn kyselykartoituksen ja opinnäytetyössä käytetyn teorian pohjalta.
Tätä opinnäytetyötä varten tehdyn kyselykartoituksen tulokset osoittavat hyvin, että Ratasvalo Oy:n asiakkailla olisi mielenkiintoa ostaa tarvitsemiaan tuotteita verkosta. Tämän opinnäytetyön tulokset ovat esillä opinnäytetyön lopussa olevassa pohdinnassa. Opinnäytetyön pohdinta on henkilökohtainen mielipide siitä, mitä ominaisuuksia toimiva B2B-verkkokauppa sisältää ja tulisiko Ratavalo Oy:n perustaa verkkokauppa uudelleen.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja haluaa pysyä anonyymina, joten opinnäytetyössä esiintyvää toimeksiantaja yritystä käsitellään nimellä ”Ratasvalo oy”. Ratasvalo Oy on itse keksitty yritys, jota ei todellisuudessa ole olemassa. Toimeksiantajana toimii sähköalan yritys, joka on erikoistunut eri valaisinkomponenttien toimittajana. Toimeksiantajayrityksen toiminta alkoi 1980-luvulla hehkulamppujen ja loisteputkien toimittajana. Yritys keskitti toimintaansa ja siirtyi valaisinteollisuudelle myytävien komponenttien toimittajaksi. Nykypäivänä varastolta lähtee päivittäin yli 20 000 komponenttia 11 eri maahan. Tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat, Baltia ja Venäjä.
Opinnäytetyön sisältää alussa teoriaosuuden. Teoriaosuus on koottu kirjallisista- sekä eri verkkolähteistä. Teoriaosuudessa käsitellään B2B-verkkokaupan toimivuuden kannalta tärkeitä prosesseja. Teoriaosuuden jälkeen käsitellään Ratasvalo Oy:n asiakkaille tehtyä ostokäyttäytymistä mittaavaa kyselykartoitusta. Tämä opinnäytetyö on rajattu koskemaan B2B-verkkokaupan ominaisuuksia sekä prosessien toimivuutta myyjän näkökulmasta. Verkkokaupan perustaminen toimeksiantajayritykselle ei ole osa tätä opinnäytetyötä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa päätöksenteossa toimeksiantajayrityksen verkkokaupan perustamisen suhteen. Opinnäyte työn tulokset ovat kirjoitettuna pohdinnassa. Pohdinta rakentuu tehdyn kyselykartoituksen ja opinnäytetyössä käytetyn teorian pohjalta.
Tätä opinnäytetyötä varten tehdyn kyselykartoituksen tulokset osoittavat hyvin, että Ratasvalo Oy:n asiakkailla olisi mielenkiintoa ostaa tarvitsemiaan tuotteita verkosta. Tämän opinnäytetyön tulokset ovat esillä opinnäytetyön lopussa olevassa pohdinnassa. Opinnäytetyön pohdinta on henkilökohtainen mielipide siitä, mitä ominaisuuksia toimiva B2B-verkkokauppa sisältää ja tulisiko Ratavalo Oy:n perustaa verkkokauppa uudelleen.