Verkkosivujen kehittäminen käytettävyyden ja johtamisen näkökulmista : Case: HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
Karusalmi, Krista (2010)
Karusalmi, Krista
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156509
Tiivistelmä
Saadun palautteen perusteella HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Internet-sivut vaativat korjaustoimenpiteitä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin Internet-sivuston mahdolliset käytettävyysongelmat ja tuottaa suunnitelma toimenpiteistä, joilla ne ratkaistaan. Tavoitteena oli käytettävä ja selkeä www-palvelu. Työssä pyrittiin ottamaan kantaa myös mahdollisiin ylläpidollisiin ja hallinnollisiin ongelmiin sekä esittämään korjaustoimenpiteitä näihin.
Tutkimusta on tehty kahdesta eri näkökulmasta. Yhtäältä on selvitetty verkkosivujen kehittämisen teoriaa käytettävyyden ja johtamisen näkökulmasta. Toisaalta on kuvattu niitä toimenpiteitä, joiden avulla HAAGA-HELIAn verkkosivujen käytettävyyttä voidaan parantaa. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti verkkopalveluiden kehittämistä, käytettävyyttä ja johtamista perustuen eri malleihin ja menetelmiin sekä asiantuntijamielipiteisiin. Tutkimus tehtiin toimintatutkimustyyppisesti.
Käytettävyyden parantamiseen tähtäävien toimenpiteiden tekeminen aloitettiin teettämällä käytettävyystutkimus ulkopuolisella yrityksellä alkuvuodesta 2009. Tämän jälkeen koottiin ja perehdyttiin kaikkeen saatuun palautteeseen. Näiden lisäksi tehtiin sivustovertailut kaikkien kotimaisten ammattikorkeakoulujen verkkosivuista sekä muutamista ulkomaisten yliopistojen verkkosivuista.
Tutkimuksessa löydettiin useita käytettävyyttä heikentäviä kohtia. Tutkimuksen tuloksena syntyi verkkopalveluiden kehittämiseen ja käytettävyyden parantamiseen johtavien toimenpiteiden suunnitelma. Tuloksena syntyi lisäksi malli verkkosivujen hallinnon uudesta organisoinnista sekä verkkosivujen kehittämisprosessin malli HAAGA-HELIA ammattikorkeakoululle.
Tutkimusta on tehty kahdesta eri näkökulmasta. Yhtäältä on selvitetty verkkosivujen kehittämisen teoriaa käytettävyyden ja johtamisen näkökulmasta. Toisaalta on kuvattu niitä toimenpiteitä, joiden avulla HAAGA-HELIAn verkkosivujen käytettävyyttä voidaan parantaa. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti verkkopalveluiden kehittämistä, käytettävyyttä ja johtamista perustuen eri malleihin ja menetelmiin sekä asiantuntijamielipiteisiin. Tutkimus tehtiin toimintatutkimustyyppisesti.
Käytettävyyden parantamiseen tähtäävien toimenpiteiden tekeminen aloitettiin teettämällä käytettävyystutkimus ulkopuolisella yrityksellä alkuvuodesta 2009. Tämän jälkeen koottiin ja perehdyttiin kaikkeen saatuun palautteeseen. Näiden lisäksi tehtiin sivustovertailut kaikkien kotimaisten ammattikorkeakoulujen verkkosivuista sekä muutamista ulkomaisten yliopistojen verkkosivuista.
Tutkimuksessa löydettiin useita käytettävyyttä heikentäviä kohtia. Tutkimuksen tuloksena syntyi verkkopalveluiden kehittämiseen ja käytettävyyden parantamiseen johtavien toimenpiteiden suunnitelma. Tuloksena syntyi lisäksi malli verkkosivujen hallinnon uudesta organisoinnista sekä verkkosivujen kehittämisprosessin malli HAAGA-HELIA ammattikorkeakoululle.