Verkkolaskutuksen kannattavuus : Case: Yritys X
Kiiski, Ville (2017)
Kiiski, Ville
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513628
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii verkkolaskutuksen tuomia hyötyjä ja kustannuksia toimeksiantajayritys Yritys X:ssä. Työn lähtökohtana oli selvittää Case-yrityksen kannalta mitä hyötyjä/haittoja verkkolaskutukseen siirtyminen on sille tuonut sekä miten järkevä ja kustannustehokas ratkaisu se on.
Tutkimuksessa esitellään mitä toimenpiteitä verkkolaskutuksen käyttöönotto pienyrityksessä on tarkoittanut, miten käyttöönotto tapahtui sekä käyttöön liittyvät ongelmat. Kustannuslaskelmien sekä haastatteluiden tuomien tuloksien avulla tutustuttiin verkkolaskutuksen tuomiin hyötyihin, rakennettiin tutkimuksen tulokset sekä kehitysehdotukset toimeksiantajalle.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena eli laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä, tutkittaessa kustannuslaskelmia. Aineisto tutkimukseen kerättiin esittämällä henkilöstölle avoimia kysymyksiä. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään yrityksen verkkolaskutukselle asettamia tavoitteita, kohtaamia ongelmia sekä sen siitä saamia hyötyjä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että verkkolaskutukseen siirtyminen oli toimeksiantajayrityksen kannalta kustannuksiltaan kannattavampi ratkaisu, kuin paperilaskutuksessa pysyminen. Verkkolaskutukseen siirtyminen ei ole kuitenkaan toteutettu yrityksessä kannattavimmalla tavalla. Tästä johtuen verkkolaskutuksesta saadut hyödyt eivät ole täten suurimmat mahdolliset yrityksessä.
Tutkimuksessa esitellään mitä toimenpiteitä verkkolaskutuksen käyttöönotto pienyrityksessä on tarkoittanut, miten käyttöönotto tapahtui sekä käyttöön liittyvät ongelmat. Kustannuslaskelmien sekä haastatteluiden tuomien tuloksien avulla tutustuttiin verkkolaskutuksen tuomiin hyötyihin, rakennettiin tutkimuksen tulokset sekä kehitysehdotukset toimeksiantajalle.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena eli laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä, tutkittaessa kustannuslaskelmia. Aineisto tutkimukseen kerättiin esittämällä henkilöstölle avoimia kysymyksiä. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään yrityksen verkkolaskutukselle asettamia tavoitteita, kohtaamia ongelmia sekä sen siitä saamia hyötyjä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että verkkolaskutukseen siirtyminen oli toimeksiantajayrityksen kannalta kustannuksiltaan kannattavampi ratkaisu, kuin paperilaskutuksessa pysyminen. Verkkolaskutukseen siirtyminen ei ole kuitenkaan toteutettu yrityksessä kannattavimmalla tavalla. Tästä johtuen verkkolaskutuksesta saadut hyödyt eivät ole täten suurimmat mahdolliset yrityksessä.