Markkinatutkimus dieselin lisäaineelle
Kuutti, Eino (2017)
Kuutti, Eino
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513616
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on selvittää AdBlue nimisen dieselin lisäaineen markkinatilanne Suomessa. Tutkimuksen avulla saadaan käsitys siitä, mitä toimenpiteitä toimeksiantajan tulisi tehdä lanseeratakseen onnistuneesti uuden AdBlue-tuotteen. Toimeksiantajan tavoittelemana kohderyhmänä uudelle tuotteelle on kuljetuspalveluja tarjoavat yritykset, mistä syystä yritysmarkkinat ovat keskeinen teema opinnäytetyössä. Toimeksiantaja näkee saavuttavansa kilpailuedun edullisen hinnan, kotimaisuuden ja toimitusketjujensa avulla.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin Webropol- ja puhelinkyselynä. Menetelmäosassa selostetaan työn tutkimusprosessi ja perustellaan se vaiheittain, minkä jälkeen tarkastellaan tutkimuksen tuloksia kysymyskohtaisesti. Menetelmäosan lisäksi opinnäytetyö sisältää teoriaosan, jossa käsitellään lähdekirjallisuutta hyödyntäen yritysmarkkinoita, lanseerausta ja markkinointia koskevia asioita. Teoriaosassa perehdytään myös AdBlue markkinoilla vallitsevaan tilanteeseen ja tarkastellaan esimerkiksi alalla vallitsevaa kilpailua teoriaa hyödyntäen.
Kyselyn tuloksista käy ilmi, että enemmistö kuljetusalan yrityksistä käyttää AdBluea, mutta tuote tankataan usein huoltoasemilla. Muita tankkaustapoja kohtaan ei yrityksillä kiinnostusta erityisemmin löydy. Tuotteen edullisuus ja saatavuus nähdään positiivisina asioina AdBluen tapauksessa ja kotimaisuuteenkin suhtaudutaan myönteisesti.
Suurimpana haasteena AdBlue markkinoille siirtyessä on saada myytyä tuotetta hyödyntämättä huoltoasemia. Mikäli toimeksiantaja aikoo saavuttaa huomattavan markkinaosuuden Suomen markkinoista tarjoamalla AdBlueta ainoastaan pakkauksissa, on sen varauduttava pitkäjänteisen myyntityön tekemiseen rikkoakseen markkinoilla hyvin vahvasti vaikuttavan huoltoasemien suosion.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin Webropol- ja puhelinkyselynä. Menetelmäosassa selostetaan työn tutkimusprosessi ja perustellaan se vaiheittain, minkä jälkeen tarkastellaan tutkimuksen tuloksia kysymyskohtaisesti. Menetelmäosan lisäksi opinnäytetyö sisältää teoriaosan, jossa käsitellään lähdekirjallisuutta hyödyntäen yritysmarkkinoita, lanseerausta ja markkinointia koskevia asioita. Teoriaosassa perehdytään myös AdBlue markkinoilla vallitsevaan tilanteeseen ja tarkastellaan esimerkiksi alalla vallitsevaa kilpailua teoriaa hyödyntäen.
Kyselyn tuloksista käy ilmi, että enemmistö kuljetusalan yrityksistä käyttää AdBluea, mutta tuote tankataan usein huoltoasemilla. Muita tankkaustapoja kohtaan ei yrityksillä kiinnostusta erityisemmin löydy. Tuotteen edullisuus ja saatavuus nähdään positiivisina asioina AdBluen tapauksessa ja kotimaisuuteenkin suhtaudutaan myönteisesti.
Suurimpana haasteena AdBlue markkinoille siirtyessä on saada myytyä tuotetta hyödyntämättä huoltoasemia. Mikäli toimeksiantaja aikoo saavuttaa huomattavan markkinaosuuden Suomen markkinoista tarjoamalla AdBlueta ainoastaan pakkauksissa, on sen varauduttava pitkäjänteisen myyntityön tekemiseen rikkoakseen markkinoilla hyvin vahvasti vaikuttavan huoltoasemien suosion.