Kokemuksia osaamisen tunnistamisesta : Ulkomailta Suomeen ja työelämään varhaiskasvatuksen kontekstissa
Hurjanen-Pohjavuori, Anne (2017)
Hurjanen-Pohjavuori, Anne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413549
Tiivistelmä
Tutkimuksellinen opinnäytetyöni tarkastelee korkeasti koulutetun ulkomaalaistaustaisen henkilön aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista suomalaisen varhaiskasvatustyön kontekstissa. Tutkimusaineistoni koostuu neljän ulkomaalaistaustaisen korkeasti koulutetun naisen tarinasta Suomeen muuttamisen jälkeen.
Opinnäytetyöni henkilöitä yhdistävät vahva motivaatio työllistyä sekä päättäväisyys työllistymistavoitteen saavuttamiseksi. Mielekkään työn tekemistä arvostetaan ja pidetään tärkeänä toimeentulon kannalta. Täydentävien opintojen avulla ulkomaalaistaustaisten henkilöiden suomen kielen taito sekä aiemmin hankittu ammattitaito ovat vahvistuneet. Suomessa hankitulla täydennyskoulutuksella on ollut suuri merkitys työpaikan saamisessa.
Oikein kohdennetulla, tehokkaalla ja yksilöllisellä ohjauksella aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen prosessia saadaan sujuvammaksi ja sitä kautta työelämään siirtyminen nopeutuu. Osaamisen tunnistamisen ohella huomiota tulee kiinnittää tarkemmin myös olemassa oleviin oppimisen taitoihin oikeanlaiseen koulutukseen ohjaamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja on Hämeen Ammattikorkeakoulun Urareitti-hanke, joka toimii korkeasti koulutetun maahanmuuttajan osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viitekehyksessä.
Opinnäytetyöni henkilöitä yhdistävät vahva motivaatio työllistyä sekä päättäväisyys työllistymistavoitteen saavuttamiseksi. Mielekkään työn tekemistä arvostetaan ja pidetään tärkeänä toimeentulon kannalta. Täydentävien opintojen avulla ulkomaalaistaustaisten henkilöiden suomen kielen taito sekä aiemmin hankittu ammattitaito ovat vahvistuneet. Suomessa hankitulla täydennyskoulutuksella on ollut suuri merkitys työpaikan saamisessa.
Oikein kohdennetulla, tehokkaalla ja yksilöllisellä ohjauksella aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen prosessia saadaan sujuvammaksi ja sitä kautta työelämään siirtyminen nopeutuu. Osaamisen tunnistamisen ohella huomiota tulee kiinnittää tarkemmin myös olemassa oleviin oppimisen taitoihin oikeanlaiseen koulutukseen ohjaamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja on Hämeen Ammattikorkeakoulun Urareitti-hanke, joka toimii korkeasti koulutetun maahanmuuttajan osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viitekehyksessä.