Yksikaistaisen kiertoliittymän mitoitusperiaatteita
Kyrö, Raine (2010)
Kyrö, Raine
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307354
Tiivistelmä
Opinnäytetyöntyön tarkoituksena oli tutkia yksikaistaisten kiertoliittymien mitoitukseen vaikuttavia tekijöitä. Nykyiset mitoitusohjeet sisältävät ristiriitoja ja puutteita, joita tämän työn avulla haluttiin ratkoa. Esimerkkityönä käytettiin Iisalmeen tulevaa Suurisuon kiertoliittymää, joka toimi samalla opinnäytetyön esimerkkisuunnitelmana.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi nykyisten ohjeiden tarkistelulla ja niihin tutustumisella. Tämän jälkeen aloitettiin Suurisuon kiertoliittymän suunnittelu, johon sovellettiin ja testattiin paranneltuja ohjeita. Lisäksi pohdittiin suunnittelussa ilmenneitä ongelmia. Lopuksi opinnäytetyöhön koottiin erillisinä osina kiertoliittymän suunnitteluperusteet ja niihin vaikuttavat mitoitustekijät.
Opinnäytetyöntyön lopputuloksena oli paranneltu ohje yksikaistaisen kiertoliittymän mitoitukseen. Ohjeessa otettiin kantaa vain pintarakenteisiin, mitoitustekijöihin ja varusteisiin, kuten tulo- ja lähtösuuntiin, kaista- ja kiertotilan leveyksiin, sivu- ja pituuskaltevuuksiin, kuivatukseen, materiaalivalintoihin, näkemäalueisiin, kevyen ja raskaan liikenteen vaikutus mitoitukseen, valaistukseen ja hidasteisiin. Opinnäytetyö jakautui kahteen pääosaan. Ensimmäisessä osassa käytiin läpi kiertoliittymän suunnitteluperusteet, jossa annettiin mitoitusarvot kiertoliittymän suunnittelua varten. Toisessa osassa esiteltiin Iisalmen Suurisuon kiertoliittymän suunnitelma sekä mitoitusarvoihin vaikuttavat mitoitustekijät. Toisessa osassa pohdittiin myös, miten mitoitustekijöitä ja -arvoja voidaan toteuttaa käytännön suunnittelutyössä.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi nykyisten ohjeiden tarkistelulla ja niihin tutustumisella. Tämän jälkeen aloitettiin Suurisuon kiertoliittymän suunnittelu, johon sovellettiin ja testattiin paranneltuja ohjeita. Lisäksi pohdittiin suunnittelussa ilmenneitä ongelmia. Lopuksi opinnäytetyöhön koottiin erillisinä osina kiertoliittymän suunnitteluperusteet ja niihin vaikuttavat mitoitustekijät.
Opinnäytetyöntyön lopputuloksena oli paranneltu ohje yksikaistaisen kiertoliittymän mitoitukseen. Ohjeessa otettiin kantaa vain pintarakenteisiin, mitoitustekijöihin ja varusteisiin, kuten tulo- ja lähtösuuntiin, kaista- ja kiertotilan leveyksiin, sivu- ja pituuskaltevuuksiin, kuivatukseen, materiaalivalintoihin, näkemäalueisiin, kevyen ja raskaan liikenteen vaikutus mitoitukseen, valaistukseen ja hidasteisiin. Opinnäytetyö jakautui kahteen pääosaan. Ensimmäisessä osassa käytiin läpi kiertoliittymän suunnitteluperusteet, jossa annettiin mitoitusarvot kiertoliittymän suunnittelua varten. Toisessa osassa esiteltiin Iisalmen Suurisuon kiertoliittymän suunnitelma sekä mitoitusarvoihin vaikuttavat mitoitustekijät. Toisessa osassa pohdittiin myös, miten mitoitustekijöitä ja -arvoja voidaan toteuttaa käytännön suunnittelutyössä.