Yhteistyöllä ja pienillä muutoksilla laadukasta ruokaa ikääntyneille : Case: Kinnulan kunta
Jokinen, Jonna (2017)
Jokinen, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612552
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Kinnulan kunnan keskuskeittiön tuottamia ruokapalveluita ikääntyneiden näkökulmasta ottaen huomioon ikääntymiseen erityispiirteet. Kinnulan kunnan keskuskeittiö tuottaa ikääntyneille erilaisia palveluita, näiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Tutkimuksen kautta haluttiin selvittää palveluiden nykytilaa ja mahdollisia kehittämiskohteita, jotta palveluita voidaan tuottaa entistä laadukkaammin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen tutkimusmenetelmänä kolmea laadullista menetelmää, jotta saadaan mahdollisimman luotettavaa ja täsmällistä tietoa tutkimusaiheesta. Tutkimus toteutettiin tammi-maaliskuussa 2017. Tutkimuksessa oli mukana 61 henkilöä, jotka valikoituivat ateriapalveluiden asiakkaista, ikääntyneiden ruoka- ja ravitsemuspalveluiden parissa työskentelevästä henkilöstöstä ja esimiehistä.
Tutkimuksen kautta pyrittiin ymmärtämään palveluita ja ikääntyneiden ravitsemusta kokonaisuutena ja sen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Ruokapalveluiden kaikissa vaiheissa on tärkeää ottaa huomioon ikääntymiseen liittyvät erityispiirteet. Lisäksi erittäin tärkeää on tiivis yhteistyö keittiö- ja hoitohenkilökunnan välillä, jotta ikääntyneiden ravitsemukseen liittyvät suositukset ovat yhdenmukaisia ja ravitsemushoidon tavoitteet saavutetaan.
Tuloksien pohjalta voidaan todeta, että ruokapalveluiden tämän hetkiseen tilaan ollaan tyytyväisiä niin asiakkaiden kuin heidän kanssaan työskentelevän henkilökunnan keskuudessa. Silti aina löytyy kehittämiskohteita, joiden kautta voidaan toteuttaa laadukkaampaa ja monipuolisempaa palvelua ikääntyvälle asiakassegmentille. Tulosten perusteella kehittämisen painopisteitä ovat yhteistyö eri organisaatioiden välillä, ravitsemustiedon lisääminen sekä asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden huomiointi mahdollisimman monipuolisesti myös jatkossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen tutkimusmenetelmänä kolmea laadullista menetelmää, jotta saadaan mahdollisimman luotettavaa ja täsmällistä tietoa tutkimusaiheesta. Tutkimus toteutettiin tammi-maaliskuussa 2017. Tutkimuksessa oli mukana 61 henkilöä, jotka valikoituivat ateriapalveluiden asiakkaista, ikääntyneiden ruoka- ja ravitsemuspalveluiden parissa työskentelevästä henkilöstöstä ja esimiehistä.
Tutkimuksen kautta pyrittiin ymmärtämään palveluita ja ikääntyneiden ravitsemusta kokonaisuutena ja sen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Ruokapalveluiden kaikissa vaiheissa on tärkeää ottaa huomioon ikääntymiseen liittyvät erityispiirteet. Lisäksi erittäin tärkeää on tiivis yhteistyö keittiö- ja hoitohenkilökunnan välillä, jotta ikääntyneiden ravitsemukseen liittyvät suositukset ovat yhdenmukaisia ja ravitsemushoidon tavoitteet saavutetaan.
Tuloksien pohjalta voidaan todeta, että ruokapalveluiden tämän hetkiseen tilaan ollaan tyytyväisiä niin asiakkaiden kuin heidän kanssaan työskentelevän henkilökunnan keskuudessa. Silti aina löytyy kehittämiskohteita, joiden kautta voidaan toteuttaa laadukkaampaa ja monipuolisempaa palvelua ikääntyvälle asiakassegmentille. Tulosten perusteella kehittämisen painopisteitä ovat yhteistyö eri organisaatioiden välillä, ravitsemustiedon lisääminen sekä asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden huomiointi mahdollisimman monipuolisesti myös jatkossa.