Implementing User Interface Functionality for Mobile Games in Unity Game Engine
Ekqvist, Kasperi (2017)
Ekqvist, Kasperi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313402
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa suosituksia Unity-pelimoottorilla luotujen käyttöliittymätoiminnallisuuksien toteutusta ja optimointia varten. Tämä tehtiin toteuttamalla ja optimoimalla käyttöliittymätoiminallisuudet kahteen eri peliin. Pelit olivat Movenator ja Mini Golf Universe.
Molempiin projekteihin asetettiin alkuvaatimukset, ja lopulliset tuotokset kehitettiin vaaditun toiminnallisuuden mukaisesti. Lopputuotteita kuvailtiin ensin kokonaisuuksina ja tämän jälkeen syvennyttiin niiden teknisiin toteutuksiin tarkemmin. Optimointiprosessissa käytettiin erityisesti kahta eri optimointityökalua, joita olivat pelimoottorin oma Profiler-työkalu ja erikseen integroitu ruudunpäivitysnopeuslaskuri. Tuloksiksi saatiin prototyyppikäyttöliittymät molempia projekteja varten. Käyttöliittymäkokonaisuuksia toteutettiin Movenator-peliin kuusi ja Mini Golf Universe peliin neljä.
Tämän jälkeen tarkasteltiin molempien pelien kehityksessä tehtyjä päätöksiä ja päätöksien yhteneväisyyksiä, eriäväisyyksien ja näihin johtaneita syitä. Lisäksi tarkasteltiin, millä tavoin optimointia oli toteutettu. Näiden tietojen perusteella suosituksia muodostettiin Canvasobjekteille, Text-objekteille, dynaamisesti lisättyjen ja staattisen objektien sijoittelulle, Scroll View -objekteille ja toiminnallisuuden skriptaamiselle. Sekä integroitu ruudunpäivitysnopeuslaskuri että pelimoottorin Profiler-työkalu todettiin hyödyllisiksi optimointiprosessin kannalta.
Molempiin projekteihin asetettiin alkuvaatimukset, ja lopulliset tuotokset kehitettiin vaaditun toiminnallisuuden mukaisesti. Lopputuotteita kuvailtiin ensin kokonaisuuksina ja tämän jälkeen syvennyttiin niiden teknisiin toteutuksiin tarkemmin. Optimointiprosessissa käytettiin erityisesti kahta eri optimointityökalua, joita olivat pelimoottorin oma Profiler-työkalu ja erikseen integroitu ruudunpäivitysnopeuslaskuri. Tuloksiksi saatiin prototyyppikäyttöliittymät molempia projekteja varten. Käyttöliittymäkokonaisuuksia toteutettiin Movenator-peliin kuusi ja Mini Golf Universe peliin neljä.
Tämän jälkeen tarkasteltiin molempien pelien kehityksessä tehtyjä päätöksiä ja päätöksien yhteneväisyyksiä, eriäväisyyksien ja näihin johtaneita syitä. Lisäksi tarkasteltiin, millä tavoin optimointia oli toteutettu. Näiden tietojen perusteella suosituksia muodostettiin Canvasobjekteille, Text-objekteille, dynaamisesti lisättyjen ja staattisen objektien sijoittelulle, Scroll View -objekteille ja toiminnallisuuden skriptaamiselle. Sekä integroitu ruudunpäivitysnopeuslaskuri että pelimoottorin Profiler-työkalu todettiin hyödyllisiksi optimointiprosessin kannalta.