Kirjastoalan AMK-opiskelijat opettivat mediataitoja peruskoululaisille
Harju, Teija; Pietikäinen, Virpi (2017)
Harju, Teija
Pietikäinen, Virpi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313393
Tiivistelmä
Yhteistyö kirjastojen kanssa on ollut kirjasto- ja tietopalvelualan koulutusohjelmassa aina keskeistä. Sen sijaan yhteistyötä kirjaston kumppaneiden, kuten koulujen kanssa on tehty vähän.
Keväällä 2017 Oulun ammattikorkeakoulun pedagoginen kirjastonhoitajuus -opintojakso toteutettiin uudella tavoin siten, että kirjastoalan opiskelijat suunnittelivat ja pitivät mediakasvatustuokioita peruskouluissa. Toteutustavalla haluttiin vahvistaa opiskelijoiden työelämävalmiuksia tarjoamalla mahdollisuus aitoon vuorovaikutukseen koulujen ja oppilaiden kanssa. Lähtökohtana oli myös yhteistyötaitojen kehittäminen siten, että mediakasvatustuokiot suunniteltiin ja pidettiin pienryhmissä.
Opintojakso vaati opiskelijoilta aktiivisuutta, itseohjautuvuutta, sitoutumista yhteiseen tavoitteeseen ja myös oman mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä. Autenttinen tehtävä kuitenkin motivoi ja kaikki halusivat tehdä parhaansa. Kokemus oli opiskelijoille opettavainen ja positiivinen palaute kouluilta palkitsi heitä osaltaan.
Myös yhteisopettajuus oli opintojaksolla merkittävässä roolissa. Opettaja ja opetusharjoittelija suunnittelivat jakson sisällön, toimintatavat ja tehtävät yhdessä. Myös ohjaus ja arviointi toteutettiin yhdessä. Yhteisopettajuus tarjosi heille mahdollisuuden ammatilliseen kehittymiseen ja molempia innostavaan kollegiaaliseen yhteistyöhän ja vuoropuheluun.
Keväällä 2017 Oulun ammattikorkeakoulun pedagoginen kirjastonhoitajuus -opintojakso toteutettiin uudella tavoin siten, että kirjastoalan opiskelijat suunnittelivat ja pitivät mediakasvatustuokioita peruskouluissa. Toteutustavalla haluttiin vahvistaa opiskelijoiden työelämävalmiuksia tarjoamalla mahdollisuus aitoon vuorovaikutukseen koulujen ja oppilaiden kanssa. Lähtökohtana oli myös yhteistyötaitojen kehittäminen siten, että mediakasvatustuokiot suunniteltiin ja pidettiin pienryhmissä.
Opintojakso vaati opiskelijoilta aktiivisuutta, itseohjautuvuutta, sitoutumista yhteiseen tavoitteeseen ja myös oman mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä. Autenttinen tehtävä kuitenkin motivoi ja kaikki halusivat tehdä parhaansa. Kokemus oli opiskelijoille opettavainen ja positiivinen palaute kouluilta palkitsi heitä osaltaan.
Myös yhteisopettajuus oli opintojaksolla merkittävässä roolissa. Opettaja ja opetusharjoittelija suunnittelivat jakson sisällön, toimintatavat ja tehtävät yhdessä. Myös ohjaus ja arviointi toteutettiin yhdessä. Yhteisopettajuus tarjosi heille mahdollisuuden ammatilliseen kehittymiseen ja molempia innostavaan kollegiaaliseen yhteistyöhän ja vuoropuheluun.