Business-To-Business Branding in The Finnish Tourism Industry
Forsgård, Joni (2017)
Lataukset:
Forsgård, Joni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913087
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kartoittaa globaalin yritysmarkkinoilla toimivien suomalaisten matkanjärjestäjä pienyritysten brändäystä ja miten brändien jatkuvaa rakentamista kyseisellä toimialalla pystytään jatkossa mahdollisesti kehittämään. Euroopan kypsät matkailumarkkinat sekä globaali kilpailun kasvaminen asettavat haasteita suomen matkailumarkkinoille. Lopputyön tarkoituksena on luoda uutta tietoa toimialan brändien rakentamisesta, sekä miten niitä voidaan kehittämään vahvemmaksi globaali sekä kotimainen kilpailu mielessä.
Tutkimuksen käytettävä teoreettinen viitekehys koostuu pääosin yritykseltä-yritykselle brändäys kirjallisuudesta, johon on tarvittaessa sovitettu kulutushyödykkeiden markkinointi pohjaisia sekä turismi keskeisiä brändi käsitteitä. Keskeisimmät yksittäiset käsitteet joita tutkimus soveltaa on yrityksel-tä-yritykselle brändipääoma, brändi identiteetti, brändi asettelu, sekä brändi kommunikointi globaaleilla markkinoilla.
Suomalaiset matkanjärjestäjä brändit perustuvat vahvasti kokemukseen sekä verkostoitumiseen. Yksittäinen matkanjärjestäjä brändi kuvastaa koko suomea matkakohteena, sekä alihankkijoita jotka ovat osana yrityksien arvolupausta. Suomalaisten matkanjärjestäjä brändit ovat keskenään hyvin samanlaisia verrattaessa yrityksien arvolupausta, brändi identiteetti arvoja, sekä brändien markkina-asettelua. Myöskin yksittäisen brändin tarjoaman palvelun laadun paremmuutta on vaikea määrittää suoranaisesti. Kehitys ideana suomalaiset matkan järjestäjä brändit voisivat keskittää omaa yritystehtäväänsä sekä tulevaisuuden visiota. Brändien arvolupauksen rinnalle voitaisiin myös nostaa muita brändi identiteetin arvoja markkina-asettelun vahvistamiseksi.
Tutkimuksen käytettävä teoreettinen viitekehys koostuu pääosin yritykseltä-yritykselle brändäys kirjallisuudesta, johon on tarvittaessa sovitettu kulutushyödykkeiden markkinointi pohjaisia sekä turismi keskeisiä brändi käsitteitä. Keskeisimmät yksittäiset käsitteet joita tutkimus soveltaa on yrityksel-tä-yritykselle brändipääoma, brändi identiteetti, brändi asettelu, sekä brändi kommunikointi globaaleilla markkinoilla.
Suomalaiset matkanjärjestäjä brändit perustuvat vahvasti kokemukseen sekä verkostoitumiseen. Yksittäinen matkanjärjestäjä brändi kuvastaa koko suomea matkakohteena, sekä alihankkijoita jotka ovat osana yrityksien arvolupausta. Suomalaisten matkanjärjestäjä brändit ovat keskenään hyvin samanlaisia verrattaessa yrityksien arvolupausta, brändi identiteetti arvoja, sekä brändien markkina-asettelua. Myöskin yksittäisen brändin tarjoaman palvelun laadun paremmuutta on vaikea määrittää suoranaisesti. Kehitys ideana suomalaiset matkan järjestäjä brändit voisivat keskittää omaa yritystehtäväänsä sekä tulevaisuuden visiota. Brändien arvolupauksen rinnalle voitaisiin myös nostaa muita brändi identiteetin arvoja markkina-asettelun vahvistamiseksi.