Kuvien merkitys yrityksen sosiaalisen median viestinnässä
Törmä, Jenni (2017)
Törmä, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612627
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään sosiaalisen median kuvien reagointimääriä prosentuaalisesti verrattuna seuraajamäärään. Tutkittavana on neljä yritystä, joiden sosiaalisen median kanavista Facebookiin ja Instagramiin tutustutaan syvemmin. Tutkielmassa pyritään vastaamaan siihen, minkälainen kuvamateriaali erottuu massasta ja minkälaisella materiaalilla yritys saa seuraajat reagoimaan. Opinnäytetyötä varten kartoitettiin valittujen yritysten viimeisimpien kuvien tykkäysmääriä keväältä 2017 ja analysoitiin kuvien sisältöä. Teoreettisena viitekehyksenä toimii kuvaviestinnän tehokkuus sosiaalisessa mediassa yrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyö perustuu sosiaalisesta mediasta kerättyihin kuvapäivityksiin ja dataan. Kerätyn tiedon perusteella sosiaalinen media on kasvanut huimasti viimeisten vuosien aikana ja samoin seuraajamäärät. Seuraajamäärillä ei kuitenkaan välttämättä ole merkitystä tykkäysten määrään nähden, sillä mitä enemmän seuraajia, sitä pienempi tykkäysten määrä on prosentuaalisesti. Kuvien toimivuutta tietyllä kaavalla on hankala selvittää, mutta jokaisella yrityksellä tietynlaiset kuvat keräsivät eniten reagointeja. Sosiaalisen median kanavien tutkimisen lisäksi tukena on käytetty verkosta ja kirjoista kerättyä materiaalia.
Keksimällä hyvää ja kiinnostavaa materiaalia sekä tuntemalla seuraajansa, voidaan tuottaa kuvia, jotka keräävät normaalia enemmän tykkäyksiä ja täten saattavat myös nostaa seuraajamääriä. Sosiaalisessa mediassa tulisi myös jatkuvasti kehittää sisältöä ja sen laadukkuutta, juurikin tunnustelemalla yleisön reagointeja. Hyvännäköinen, yhteneväinen ja laadukas sisältö vetoaa seuraajiin. Sosiaaliseen mediaan tulisi panostaa niin ajallisesti kuin rahallisestikin näkyvyyden lisäämiseksi, jotta se olisi mahdollisimman hyvä kanava tukemaan yrityksen markkinointia.
Opinnäytetyö perustuu sosiaalisesta mediasta kerättyihin kuvapäivityksiin ja dataan. Kerätyn tiedon perusteella sosiaalinen media on kasvanut huimasti viimeisten vuosien aikana ja samoin seuraajamäärät. Seuraajamäärillä ei kuitenkaan välttämättä ole merkitystä tykkäysten määrään nähden, sillä mitä enemmän seuraajia, sitä pienempi tykkäysten määrä on prosentuaalisesti. Kuvien toimivuutta tietyllä kaavalla on hankala selvittää, mutta jokaisella yrityksellä tietynlaiset kuvat keräsivät eniten reagointeja. Sosiaalisen median kanavien tutkimisen lisäksi tukena on käytetty verkosta ja kirjoista kerättyä materiaalia.
Keksimällä hyvää ja kiinnostavaa materiaalia sekä tuntemalla seuraajansa, voidaan tuottaa kuvia, jotka keräävät normaalia enemmän tykkäyksiä ja täten saattavat myös nostaa seuraajamääriä. Sosiaalisessa mediassa tulisi myös jatkuvasti kehittää sisältöä ja sen laadukkuutta, juurikin tunnustelemalla yleisön reagointeja. Hyvännäköinen, yhteneväinen ja laadukas sisältö vetoaa seuraajiin. Sosiaaliseen mediaan tulisi panostaa niin ajallisesti kuin rahallisestikin näkyvyyden lisäämiseksi, jotta se olisi mahdollisimman hyvä kanava tukemaan yrityksen markkinointia.