Evaluating the Automated Clearing System at Ghana's Port it's Impact on Exports and Import
Asare, Yayra (2017)
Asare, Yayra
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813048
Tiivistelmä
Ghanassa on yksi Länsi-Afrikan alueen tärkeimmistä satamista, jonka merkitystä ei voida ylikorostaa. Tämä satama on tärkeitä tukipilareita Ghanan taloudessa. Ottaen huomioon Ghanan tavoitteen olla porttina Länsi-Afrikkaan, tulee satamapalveluiden ja -prosessien tyydyttää asiakkaiden, liikemiesten, maahantuojien ja maastaviejien tarpeet. Vuonna 2002 Ghanan Tema-satamassa otettiin käyttöön automatisoitu selvitysprosessi, sataman tehokkuuden ja paperittoman järjestelmän takaamiseksi.
Tämän tutkielman tavoite on tutkia Tema-sataman automatisoitua tulliselvitysprosessia ja arvioida sen vaikutusta rahtiselvitykseen. Tämä tutkielma käsittelee ongelmia ja haasteita tulliselvityksissä ja ehdottaa mahdollisia ratkaisuja edellä mainittujen ongelmien minimoimiseksi ja sataman palveluiden parantamiseksi.
Tutkielma pohjautuu kvantitatiiviseen tutkimukseen. Tuloksena saatiin selville, että hyvin luodun rahtiselvityksen täytäntöönpano oli kaikkien toimialan asianomaisten kannattama. Silti huomattiin myös, että sataman automaatiolla on vain vaikutus rahtiselvityksen kestoon, koska prosessi vaatii vielä paperiset versiot jo verkkoon lähetetyistä dokumenteista.
Tutkimuksen pohjalta suositellaan, että mekanismia muutettaisiin niin, että ei enää vaadittaisi paperidokumentaatiota useilta asianomaisilta, jos nämä asiakirjat on jo lähetetty elektronisesti. Tutkimus ehdottaa myös, että asianomaiset kuten CEPS ja muut valvontavirastot, jotka ovat tekemisissä sataman operaatioiden ja tullauksen kanssa, saisivat koulutuksen näihin prosesseihin. Viimeiseksi suositellaan, että henkilöstökoulutus ja rekrytointi arvioitaisiin uudelleen sataman tuottavuuden takaamiseksi.
Tämän tutkielman tavoite on tutkia Tema-sataman automatisoitua tulliselvitysprosessia ja arvioida sen vaikutusta rahtiselvitykseen. Tämä tutkielma käsittelee ongelmia ja haasteita tulliselvityksissä ja ehdottaa mahdollisia ratkaisuja edellä mainittujen ongelmien minimoimiseksi ja sataman palveluiden parantamiseksi.
Tutkielma pohjautuu kvantitatiiviseen tutkimukseen. Tuloksena saatiin selville, että hyvin luodun rahtiselvityksen täytäntöönpano oli kaikkien toimialan asianomaisten kannattama. Silti huomattiin myös, että sataman automaatiolla on vain vaikutus rahtiselvityksen kestoon, koska prosessi vaatii vielä paperiset versiot jo verkkoon lähetetyistä dokumenteista.
Tutkimuksen pohjalta suositellaan, että mekanismia muutettaisiin niin, että ei enää vaadittaisi paperidokumentaatiota useilta asianomaisilta, jos nämä asiakirjat on jo lähetetty elektronisesti. Tutkimus ehdottaa myös, että asianomaiset kuten CEPS ja muut valvontavirastot, jotka ovat tekemisissä sataman operaatioiden ja tullauksen kanssa, saisivat koulutuksen näihin prosesseihin. Viimeiseksi suositellaan, että henkilöstökoulutus ja rekrytointi arvioitaisiin uudelleen sataman tuottavuuden takaamiseksi.