Jämsän ammattiopiston Paussipaikka : Toiminnallinen ohjaus oppimisen tukena
Rannos, Heidi-Johanna (2017)
Rannos, Heidi-Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612532
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Jämsän ammattiopiston Paussipaikkaa, joka kuuluu ohjaus- ja tukipalveluihin. Toiminta perustuu toiminnalliseen tekemiseen ja opiskelijan yksilölliseen tukemiseen, erilaisia keinoja sekä menetelmiä hyödyntäen.
Opinnäytetyöni aihe on ajankotainen tulevan reformiuudistusta sivuten. Reformin myötä nuorten ja aikuisten tutkinnot yhdistyvät ja samalla tutkintonimikkeistö miltei puolittuu. Tämä tarkoittaa yksilöllisien opintopolkujen mahdollisuuksien tuomaa vaihtoehtoisuutta opinnoissa, jonka myötä yksilöllistä tukea tarvitsevat opiskelijat tarvitsevat vaihtoehtoisia tapoja ja menetelmiä opintojen suorittamiseksi.
Paussipaikan toiminta on joustavaa, opiskelijalähtöistä ja ennen kaikkea monialaista yhteistyötä tekevää. Paussipaikalla opiskelijan on mahdollista suorittaa opintoja eri tavoilla ohjaajan kannustaen, motivoiden ja erilaista toimintaa järjestäen.
Opinnäytetyöni aihe on ajankotainen tulevan reformiuudistusta sivuten. Reformin myötä nuorten ja aikuisten tutkinnot yhdistyvät ja samalla tutkintonimikkeistö miltei puolittuu. Tämä tarkoittaa yksilöllisien opintopolkujen mahdollisuuksien tuomaa vaihtoehtoisuutta opinnoissa, jonka myötä yksilöllistä tukea tarvitsevat opiskelijat tarvitsevat vaihtoehtoisia tapoja ja menetelmiä opintojen suorittamiseksi.
Paussipaikan toiminta on joustavaa, opiskelijalähtöistä ja ennen kaikkea monialaista yhteistyötä tekevää. Paussipaikalla opiskelijan on mahdollista suorittaa opintoja eri tavoilla ohjaajan kannustaen, motivoiden ja erilaista toimintaa järjestäen.