Kongressimarkkinoinnin kohdentaminen kansainvälisten kongressien hankkimiseksi : Case: KOKO Lahti Oy
Stylman, Pauliina (2017)
Stylman, Pauliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061113238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061113238
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kongressimarkkinointi ja sen kohdentaminen kansainvälisiin kongresseihin. Työn tarkoituksena oli tutkia kongressimarkkinoinnin erilaisia toimenpiteitä ja selvittää minkälaisia markkinointikeinoja kokous- ja kongressikeskus voi ottaa osaksi omaa kongressimarkkinoinnin strategiaansa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusotetta ja tutkimus toteutettiin Webrobol-kyselynä. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää avoimien kysymyksien osalta. Tutkimukseen osallistui kokous- ja kongressialan ammattilaisia, jotka edustivat muun muassa Convention Bureau-organisaatioita, kongressipalvelutoimistoja ja kongressikeskuksia.
Tutkimustulosten, havainnoinnin ja johtopäätöksien pohjalta voidaan suunnitella kokous- ja kongressikeskukselle kongressimarkkinoinnin strategia, joka sisältää merkittäviä ja tehokkaita markkinointikeinoja kohderyhmän saavuttamiseksi. Tutkimuksen merkittävimmät tulokset olivat kongressimarkkinoinnin tehokkaiden markkinointikeinojen löytäminen. Tutkimustulosten perusteella kongressimarkkinoinnissa merkittävässä osassa ovat alueen toimijoiden yhteismarkkinointi, henkilökohtainen myyntityö ja suhdetoiminta.
Jatkotutkimuksena voidaan ehdottaa syvempää tutustumista tiettyyn kongressimarkkinoinnin keinoon tai tehdä tutkimus, joka tutkii kongressipaikan valintaan liittyviä asioita kongressijärjestäjän näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusotetta ja tutkimus toteutettiin Webrobol-kyselynä. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää avoimien kysymyksien osalta. Tutkimukseen osallistui kokous- ja kongressialan ammattilaisia, jotka edustivat muun muassa Convention Bureau-organisaatioita, kongressipalvelutoimistoja ja kongressikeskuksia.
Tutkimustulosten, havainnoinnin ja johtopäätöksien pohjalta voidaan suunnitella kokous- ja kongressikeskukselle kongressimarkkinoinnin strategia, joka sisältää merkittäviä ja tehokkaita markkinointikeinoja kohderyhmän saavuttamiseksi. Tutkimuksen merkittävimmät tulokset olivat kongressimarkkinoinnin tehokkaiden markkinointikeinojen löytäminen. Tutkimustulosten perusteella kongressimarkkinoinnissa merkittävässä osassa ovat alueen toimijoiden yhteismarkkinointi, henkilökohtainen myyntityö ja suhdetoiminta.
Jatkotutkimuksena voidaan ehdottaa syvempää tutustumista tiettyyn kongressimarkkinoinnin keinoon tai tehdä tutkimus, joka tutkii kongressipaikan valintaan liittyviä asioita kongressijärjestäjän näkökulmasta.