Rautakaupan logistiikan rakenne ja asiakastyytyväisyyskysely
Takala, Anu (2010)
Takala, Anu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005027422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005027422
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö koostuu kolmesta osa-alueesta: rautakauppojen logistiikasta yleisesti, Agrimarket-ketjun logistiikasta ja Lapuan S-Rautamarkettiin tehdystä asiakaskyselystä. Logistiikkaa on kaikki tuotannon ja asiakkaan välillä tapahtuvat hankinnat, kuljetukset, varastoinnit, tiedonkulut ja muut toiminnot, ja näin logistiikka vaikuttaa rautakauppojen toimintaan merkittävästi. Sitä kehittämällä saadaan vähennettyä esimerkiksi varastoinnin kustannuksia. Yhteistyö sekä kauppaketjujen että toimitusketjun yritysten välillä on tärkeää tässä kehitystyössä, asiakkaita myöskään unohtamatta.
Agrimarket-ketjussa hallitaan kolmea eri logistiikkaprosessia, koska valikoimiin kuuluu rakennustarvikkeiden lisäksi muun muassa maataloustarvikkeita ja koneita. Tuotteet tilataan toimipaikassa pääasiassa AS400-järjestelmällä, ja tuote tulee joko Hakkilan Logistiikkakeskuksen kautta tai suoraan tavarantoimittajalta.
Asiakaskyselyjä lähetettiin sekä ammattirakentajille että ketjun asiakasomistajille. Reilu kolmannes lähetetyistä 150 kyselylomakkeesta palautettiin. Palaute oli monipuolista, mutta myös muutamia selviä ongelmakohtia tuli esiin, joita tosin myymäläpäällikkö tiesi odottaa.
Agrimarket-ketjussa hallitaan kolmea eri logistiikkaprosessia, koska valikoimiin kuuluu rakennustarvikkeiden lisäksi muun muassa maataloustarvikkeita ja koneita. Tuotteet tilataan toimipaikassa pääasiassa AS400-järjestelmällä, ja tuote tulee joko Hakkilan Logistiikkakeskuksen kautta tai suoraan tavarantoimittajalta.
Asiakaskyselyjä lähetettiin sekä ammattirakentajille että ketjun asiakasomistajille. Reilu kolmannes lähetetyistä 150 kyselylomakkeesta palautettiin. Palaute oli monipuolista, mutta myös muutamia selviä ongelmakohtia tuli esiin, joita tosin myymäläpäällikkö tiesi odottaa.