Mikroyritysten sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa : Sosiaalinen media strategisena työkaluna
Kronberg, Anna (2017)
Kronberg, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813033
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median markkinointistrategiaa ja sen soveltamista mikroyrityksissä. Erityinen painotus on sosiaalisen median markkinoinnin haasteissa ja ongelmissa. Opinnäytetyön tavoite oli luoda sosiaalisen median markkinoinnin strategiaopas mikroyrityksille, joka keskittyy enimmäkseen siihen missä he tarvitsevat neuvoja ja ohjeita. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa, missä sosiaalisen median strategisen markkinoinnin osa-alueissa mikroyrittäjät tarvitsevat neuvoja ja ohjeita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys luo pohjaa toteutetulle haastattelututkimukselle. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää, digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa ja sen strategian ominaispiirteitä. Lisäksi käsitellään sosiaalisen median käyttöä yritysten markkinointivälineenä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavilta mikroyrityksiltä kartoitettiin sosiaalisen median käyttöä markkinointitarkoituksessa eri teemojen avulla ja erityisesti siinä ilmeneviä haasteita ja ongelmia. Tutkimuksesta saadut tulokset olivat teoreettisen viitekehyksen kanssa saman suuntaisia ja niiden pohjalta voitiin luoda sosiaalisen median markkinoinnin strategiaopas mikroyrityksille.
Lopputuloksena tuotettu strategiaopas sisältää tietoa muun muassa sosiaalisen median strategiasta ja sen käytäntöön viemisestä, hakukoneoptimoinnista ja erilaisista mahdollisuuksista, joita sosiaalinen media yrityksille tarjoaa. Opas tulee opinnäytetyön tekijän perustettavan yrityksen käyttöön liiketoimintasalaisuutena.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys luo pohjaa toteutetulle haastattelututkimukselle. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää, digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa ja sen strategian ominaispiirteitä. Lisäksi käsitellään sosiaalisen median käyttöä yritysten markkinointivälineenä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavilta mikroyrityksiltä kartoitettiin sosiaalisen median käyttöä markkinointitarkoituksessa eri teemojen avulla ja erityisesti siinä ilmeneviä haasteita ja ongelmia. Tutkimuksesta saadut tulokset olivat teoreettisen viitekehyksen kanssa saman suuntaisia ja niiden pohjalta voitiin luoda sosiaalisen median markkinoinnin strategiaopas mikroyrityksille.
Lopputuloksena tuotettu strategiaopas sisältää tietoa muun muassa sosiaalisen median strategiasta ja sen käytäntöön viemisestä, hakukoneoptimoinnista ja erilaisista mahdollisuuksista, joita sosiaalinen media yrityksille tarjoaa. Opas tulee opinnäytetyön tekijän perustettavan yrityksen käyttöön liiketoimintasalaisuutena.