Kruunuvuorenrannan Palvelu Oy:n visuaalinen ilme
Hannukainen, Jasmine (2017)
Hannukainen, Jasmine
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantona on visuaalisen ilmeen suunnittelu Kruunuvuorenrannan Palvelu Oy:lle. Tavoitteena on visuaalisen ilmeen suunnittelun lisäksi siihen pohjautuvan ohjeistuksen tuottaminen. Ohjeistuksessa kerrotaan, miten visuaalisen ilmeen eri elementtejä, yrityksen logoa, symbolia, tunnusta, värejä, typografiaa ja ilme-elementtejä käytetään yrityksen toiminnassa. Opinnäytetyö on produkti. Työssä tutkitaan hyvän visuaalisen ilmeen piirteitä ja elementtejä – aihetta lähestytään siihen liittyvän teorian pohjalta, sekä olemassa oleviin visuaalisen ilmeen ohjeistuksiin vertaillen.
Toimeksiantajana on Art and Design City Helsinki Oy (nyk. ADCHelsinki Oy), Kruunuvuorenrannan Palvelun hallinnosta yrityksen alkuvaiheissa vastannut konsultointiyritys. Kruunuvuorenrannan Palvelu on Kruunuvuorenrannan uudella asuinalueella toimiva palveluyhtiö. Kruunuvuorenrannan Palvelu rakennuttaa ja huoltaa alueen yhteispihat ja -tilat. Lisäksi toiminnan piiriin kuuluvat alueen jätehuolto, parkkihallit sekä alueportaali. Yrityksen toiminta on voittoa tavoittelematonta ja perustuu alueen rakennusvaiheessa kaupungin sekä alueen rakennuttajien osakeomistukselle. Yrityksen toiminnan perustana on alueellisuus: tarkoituksena ei ole laajentua muualle. Palveluyhtiökonseptiin kuuluu olennaisesti yhtiön omistuksen siirtyminen kokonaisuudessaan alueen asukkaille asuinalueen valmistuessa. Visuaalisen ilmeen tarkoituksena on erityisesti selkeyttää palveluyhtiön roolia alueella yhdistämällä yrityksen tuottamat palvelut toisiinsa.
Työ aloitettiin vuoden 2015 helmikuussa ja produkti valmistui helmikuussa 2016. Opinnäytetyössä perehdytään ensin viestinnän perusteisiin ja syvennetään teoriapohjaa tutkimalla mielikuvien merkitystä yritystoiminnassa, yritysten brändäämistä sekä visuaalisen ilmeen suunnittelua. Opinnäytetyön kontekstissa brändi ja brändäys liittyvät erityisesti potentiaalisten asukkaiden mielikuviin Kruunuvuorenrannan alueesta sekä työn kohdeyrityksestä. Koska Kruunuvuorenrannan asuinalue on uusi, on markkinointiviestinnällä suuri rooli yrityksen ja alueen tunnettuuden kasvattamisessa. Työssä keskitytään produktin luonteen vuoksi brändin visuaalisiin elementteihin. Työn toisessa osassa kuvaillaan suunnittelun eteneminen sekä esitellään lopulliset tuotokset. Taustalla vaikuttavat sekä asuinalueen visuaalinen ilme että toimeksiantajan näkemykset. Raportin viimeisessä osiossa arvioidaan työn tuloksia ja esitetään kehitysehdotuksia.
Toimeksiantajana on Art and Design City Helsinki Oy (nyk. ADCHelsinki Oy), Kruunuvuorenrannan Palvelun hallinnosta yrityksen alkuvaiheissa vastannut konsultointiyritys. Kruunuvuorenrannan Palvelu on Kruunuvuorenrannan uudella asuinalueella toimiva palveluyhtiö. Kruunuvuorenrannan Palvelu rakennuttaa ja huoltaa alueen yhteispihat ja -tilat. Lisäksi toiminnan piiriin kuuluvat alueen jätehuolto, parkkihallit sekä alueportaali. Yrityksen toiminta on voittoa tavoittelematonta ja perustuu alueen rakennusvaiheessa kaupungin sekä alueen rakennuttajien osakeomistukselle. Yrityksen toiminnan perustana on alueellisuus: tarkoituksena ei ole laajentua muualle. Palveluyhtiökonseptiin kuuluu olennaisesti yhtiön omistuksen siirtyminen kokonaisuudessaan alueen asukkaille asuinalueen valmistuessa. Visuaalisen ilmeen tarkoituksena on erityisesti selkeyttää palveluyhtiön roolia alueella yhdistämällä yrityksen tuottamat palvelut toisiinsa.
Työ aloitettiin vuoden 2015 helmikuussa ja produkti valmistui helmikuussa 2016. Opinnäytetyössä perehdytään ensin viestinnän perusteisiin ja syvennetään teoriapohjaa tutkimalla mielikuvien merkitystä yritystoiminnassa, yritysten brändäämistä sekä visuaalisen ilmeen suunnittelua. Opinnäytetyön kontekstissa brändi ja brändäys liittyvät erityisesti potentiaalisten asukkaiden mielikuviin Kruunuvuorenrannan alueesta sekä työn kohdeyrityksestä. Koska Kruunuvuorenrannan asuinalue on uusi, on markkinointiviestinnällä suuri rooli yrityksen ja alueen tunnettuuden kasvattamisessa. Työssä keskitytään produktin luonteen vuoksi brändin visuaalisiin elementteihin. Työn toisessa osassa kuvaillaan suunnittelun eteneminen sekä esitellään lopulliset tuotokset. Taustalla vaikuttavat sekä asuinalueen visuaalinen ilme että toimeksiantajan näkemykset. Raportin viimeisessä osiossa arvioidaan työn tuloksia ja esitetään kehitysehdotuksia.