Kuivatut juurekset markkinoille : Asiakaskohderyhmänä retkeilijät
Paavola, Tiina (2017)
Paavola, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612597
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Kotimaisia juureksia jatkojalostavassa yrityksessä haluttiin kartoittaa kuivattujen juuresten markkinoita asiakaskohderyhmänä retkeilijät. Tutkimus tehtiin mahdollista tuotteen jatkokehitystä varten. Tutkimuksessa selvitettiin mm. retkeilijöiden tarpeita ja tämän hetkistä retkiruokatarjontaa. Tietoperustassa perehdyttiin lisäksi asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen, kuivausmenetelmän hyötynäkökohtiin sekä monialaisen maaseutuyrityksen taustatekijöihin. Tavoitteena oli selvittää, olisivatko retkeilijät kiinnostuneita kuivatuista juureksista retkiruokana ja millaiset asiat ovat heille tärkeitä retkiruoan valinnassa ja käytössä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Kvantitatiivinen kysely toteutettiin verkkokyselynä, johon vastauksia saatiin 146 kpl. Kyselyssä oli kysymysosio tuotetestaajille ja tuotetestauksen vastausprosentti oli 36,5. Kvalitatiivisia haastatteluja tehtiin 2 kpl.
Tärkeimmät retkiruoan valintaperusteet olivat maku, helppokäyttöisyys ja nopea valmistus. Myös hinta osoittautui tärkeäksi. Retkiruokavalikoimaan toivottiin vaihtelua, aitoja makuja ja enemmän kasvisvaihtoehtoja. Kuivatut juurekset kiinnostivat retkeilijöitä sekä valmiina seoksena että erikseen pakattuina. Suurpakkaus ja kahden aterian ainekset miellyttivät pakkauskokoina eniten. Retkiruoan ostopaikkana suosittiin eniten ruokakauppaa. Tuotetestauksessa todettiin kuivattujen juuresten olevan maukkaita ja helppokäyttöisiä.
Johtopäätöksenä oli, että kuivatuille juureksille löytyisi kiinnostusta ja ostohalukkuutta retkeilijöiden keskuudessa. Toimeksiantajayritykselle tutkimus toi runsaasti tietoa asiakaskohderyhmän tarpeista ja toiveista tuotekehityksen pohjaksi.
Kotimaisia juureksia jatkojalostavassa yrityksessä haluttiin kartoittaa kuivattujen juuresten markkinoita asiakaskohderyhmänä retkeilijät. Tutkimus tehtiin mahdollista tuotteen jatkokehitystä varten. Tutkimuksessa selvitettiin mm. retkeilijöiden tarpeita ja tämän hetkistä retkiruokatarjontaa. Tietoperustassa perehdyttiin lisäksi asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen, kuivausmenetelmän hyötynäkökohtiin sekä monialaisen maaseutuyrityksen taustatekijöihin. Tavoitteena oli selvittää, olisivatko retkeilijät kiinnostuneita kuivatuista juureksista retkiruokana ja millaiset asiat ovat heille tärkeitä retkiruoan valinnassa ja käytössä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Kvantitatiivinen kysely toteutettiin verkkokyselynä, johon vastauksia saatiin 146 kpl. Kyselyssä oli kysymysosio tuotetestaajille ja tuotetestauksen vastausprosentti oli 36,5. Kvalitatiivisia haastatteluja tehtiin 2 kpl.
Tärkeimmät retkiruoan valintaperusteet olivat maku, helppokäyttöisyys ja nopea valmistus. Myös hinta osoittautui tärkeäksi. Retkiruokavalikoimaan toivottiin vaihtelua, aitoja makuja ja enemmän kasvisvaihtoehtoja. Kuivatut juurekset kiinnostivat retkeilijöitä sekä valmiina seoksena että erikseen pakattuina. Suurpakkaus ja kahden aterian ainekset miellyttivät pakkauskokoina eniten. Retkiruoan ostopaikkana suosittiin eniten ruokakauppaa. Tuotetestauksessa todettiin kuivattujen juuresten olevan maukkaita ja helppokäyttöisiä.
Johtopäätöksenä oli, että kuivatuille juureksille löytyisi kiinnostusta ja ostohalukkuutta retkeilijöiden keskuudessa. Toimeksiantajayritykselle tutkimus toi runsaasti tietoa asiakaskohderyhmän tarpeista ja toiveista tuotekehityksen pohjaksi.