Mångkulturellt arbete på daghem : En kvalitativ undersökning från ett personalperspektiv
Eklund, Nina (2017)
Eklund, Nina
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512390
Tiivistelmä
Syftet med mitt examensarbete är att undersöka barndagvården och deras arbetsmetoder, med fokus på mångkulturellt arbete och dess utmaningar från ett personalperspektiv. Examensarbetets centrala frågeställningar är hurdana utmaningar stöter pedagogerna på i vardagen med invandrarföräldrar och deras barn, vilka arbetsmetoder använder pedagogerna sig av för att arbeta på ett mångkulturellt arbetssätt med barngruppen och vad pedagogerna anser krävs för att ett mångkulturellt arbetssätt skall lyckas.
Den första delen av examensarbetet behandlar dagvården i Finland, utmaningar och kulturskillnader i dagvården med invandrarbarn. Den andra delen behandlar olika arbetssätt och metoder i dagvården med tanke på mångkultur.
Resultatet av min undersökning visar att pedagogerna är engagerade i sitt arbete och att deras mål är att främja jämlikhet och välmående. Pedagogerna arbetar med olika metoder. Pedagogerna på daghemmen samarbetar med olika aktörer, för att främja inkludering och jämlikhet samt stärka barnens egna kulturella identitet. Undersökningen visar att utmaningar som pedagogerna stöter på i vardagen med invandrarfamiljerna är språkförbistringen. Mångkulturellt arbete främjar jämlikhet och ger möjlighet till både barnen och pedagogerna att få ett mångkulturellt tankesätt. The purpose of this thesis is to examine the child daycares and their working methods, with a focus on multicultural work and its challenges from the personnel’s perspective. The central questions of this thesis are what kind of challenges the staff faces in the daily life with immigrant parents and their children, what kind of working methods does the staff use considering multicultural working methods with the children group, and what does the personnel consider is necessary for a multicultural way of working to succeed.
The first section of the thesis describes the daycare system in Finland, challenges and the cultural differences in daycare centers with immigrant children. The second section describes the different working methods in daycare centers, considering multiculturalism.
The result of my research shows that the personnel in daycare centers are dedicated to their work and that their goal is to promote equality and well-being. The personnel work with different methods, and collaborate with various participants to promote inclusion and equality and to strengthen the children’s own cultural identity. The research shows that the challenges the personnel faces in the everyday life with immigrant families is the language barrier. Multicultural work promotes equality and provides the opportunity for both the children and the personnel to have a multicultural way of thinking.
Den första delen av examensarbetet behandlar dagvården i Finland, utmaningar och kulturskillnader i dagvården med invandrarbarn. Den andra delen behandlar olika arbetssätt och metoder i dagvården med tanke på mångkultur.
Resultatet av min undersökning visar att pedagogerna är engagerade i sitt arbete och att deras mål är att främja jämlikhet och välmående. Pedagogerna arbetar med olika metoder. Pedagogerna på daghemmen samarbetar med olika aktörer, för att främja inkludering och jämlikhet samt stärka barnens egna kulturella identitet. Undersökningen visar att utmaningar som pedagogerna stöter på i vardagen med invandrarfamiljerna är språkförbistringen. Mångkulturellt arbete främjar jämlikhet och ger möjlighet till både barnen och pedagogerna att få ett mångkulturellt tankesätt.
The first section of the thesis describes the daycare system in Finland, challenges and the cultural differences in daycare centers with immigrant children. The second section describes the different working methods in daycare centers, considering multiculturalism.
The result of my research shows that the personnel in daycare centers are dedicated to their work and that their goal is to promote equality and well-being. The personnel work with different methods, and collaborate with various participants to promote inclusion and equality and to strengthen the children’s own cultural identity. The research shows that the challenges the personnel faces in the everyday life with immigrant families is the language barrier. Multicultural work promotes equality and provides the opportunity for both the children and the personnel to have a multicultural way of thinking.