Lapsen hengellisen kasvun tukeminen päiväkodissa
Pykälämaa, Joni (2017)
Pykälämaa, Joni
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612551
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville kokonaiskuva siitä, miten lapsen hengellistä kasvua tuetaan päiväkodeissa yhteistyössä seurakunnan kanssa Ylivieskassa. Samalla pyrittiin selvittämään, voisiko yhteistyötä päiväkotien ja seurakunnan välillä kehittää tai edistää jollain tavalla. Opinnäytetyö on tutkimuslähtöinen ja tutkimuksen aineisto hankittiin käyttämällä teemahaastattelua aineistonhankintamenetelmänä. Tutkimusta varten haastateltiin kahta lastentarhanopettajaa, jotka molemmat olivat eri päiväkodeista, ja paikallisen seurakunnan edustajaa. Tärkeimpänä lähteenä opinnäytetyössä käytettiin vuoden 2005 valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, jonka pohjalta luotiin haastattelukysymykset ja lähdettiin tutkimaan opinnäytetyön tutkimusongelmia.
Tutkimuksessa saatiin selville, että lapsen hengellisen kasvun tukeminen päiväkodissa liittyy vahvasti seurakunnan kanssa tehtävään yhteistyöhön. Lapset tutustutetaan uskontonsa perinteisiin kirkkovuoden juhlien kautta. Käytännössä hengelliseen kasvuun liittyvät kysymykset tuodaan esille päiväkodissa leikin, tarinoiden ja keskustelun kautta. Päiväkodit kokivat, että seurakunta on uskontokasvatuksen ammattilainen, ja antaa näin tukea päiväkodin uskontokasvatukseen yhteistyön kautta. Tärkeimpänä yhteistyön muotona pidettiin päiväkodin ja seurakunnan vierailuja toistensa luona. Haastatteluissa selvisi, että yhteistyö on ollut toimivaa, mutta myös kehittämisehdotuksia nousi esiin. Päiväkotien kehitystarpeet liittyivät käytännön ongelmiin kuten kuljetuksiin ja vierailuihin, kun taas seurakunta toi esille mentoroinnin mahdollisuuden osana yhteistyön kehittämistä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että lapsen hengellisen kasvun tukeminen päiväkodissa liittyy vahvasti seurakunnan kanssa tehtävään yhteistyöhön. Lapset tutustutetaan uskontonsa perinteisiin kirkkovuoden juhlien kautta. Käytännössä hengelliseen kasvuun liittyvät kysymykset tuodaan esille päiväkodissa leikin, tarinoiden ja keskustelun kautta. Päiväkodit kokivat, että seurakunta on uskontokasvatuksen ammattilainen, ja antaa näin tukea päiväkodin uskontokasvatukseen yhteistyön kautta. Tärkeimpänä yhteistyön muotona pidettiin päiväkodin ja seurakunnan vierailuja toistensa luona. Haastatteluissa selvisi, että yhteistyö on ollut toimivaa, mutta myös kehittämisehdotuksia nousi esiin. Päiväkotien kehitystarpeet liittyivät käytännön ongelmiin kuten kuljetuksiin ja vierailuihin, kun taas seurakunta toi esille mentoroinnin mahdollisuuden osana yhteistyön kehittämistä.