Asiantuntijapalvelun digitalisointi : sisäisen tuotteistamisen tärkeys
Sjökvist, Ann (2017)
Sjökvist, Ann
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612512
Tiivistelmä
Asiantuntijapalveluja on vaikea esitellä, tuotteistaa, digitalisoida ja myydä aineettoman luonteensa vuoksi.
Asiantuntijaorganisaatiolla on paljon hyödyntämätöntä, huomaamatonta ja aineetonta pääomaa, joiden varaan uutta ansaintaa voidaan perustaa. Uusi palvelukonsepti voidaan rakentaa esimerkiksi tietokannan syväosaamisen ja hyvän asiakasosaamisen varaan.
Kehittämistyön toimeksianto liittyy digitalisoituun tietokantatoimittajasta riippumattomaan aineettomaan asiantuntijapalvelukonseptiin.
Opinnäytetyön ensimmäiseksi tavoitteeksi ja päänäkökulmaksi valittiin sisäisen tuotteistamisen tärkeys. Onko sisäinen tuotteistus yrityksen strategian hiomaton ja hyödyntämätön voimavara ja voiko se olla jopa yrityksen strategian mahdollistaja?
Opinnäytetyön toinen toimeksianto liittyy asiantuntijapalvelukonseptin haasteisiin. HaagaHelia ammattikorkeakoulun opinnoissani olen perehtynyt laajasti digitaalisten palveluiden ja tuotteistamisen teorioihin, kehittämiseen ja markkinointiin sekä uuden palvelumallin vaikutusta organisaatioon ja jopa yrityksen strategiaan. Opintojeni aikana peilasin kokemuksiani teoriaan ja löysin useita selityksiä ja ratkaisuja esille nousseisiin haasteisiin.
Opinnäytetyön tuotos on johdolle tarkoitettu portfolio palvelukonseptista.
Kehittämistyön ulkopuolelle jää sekä muille ryhmille kohdennetut materiaalit, että varsinaiseen asiantuntijapalveluun liittyvät tekniset määrittelydokumentit, kuvaukset ja toteutukset.
Asiantuntijaorganisaatiolla on paljon hyödyntämätöntä, huomaamatonta ja aineetonta pääomaa, joiden varaan uutta ansaintaa voidaan perustaa. Uusi palvelukonsepti voidaan rakentaa esimerkiksi tietokannan syväosaamisen ja hyvän asiakasosaamisen varaan.
Kehittämistyön toimeksianto liittyy digitalisoituun tietokantatoimittajasta riippumattomaan aineettomaan asiantuntijapalvelukonseptiin.
Opinnäytetyön ensimmäiseksi tavoitteeksi ja päänäkökulmaksi valittiin sisäisen tuotteistamisen tärkeys. Onko sisäinen tuotteistus yrityksen strategian hiomaton ja hyödyntämätön voimavara ja voiko se olla jopa yrityksen strategian mahdollistaja?
Opinnäytetyön toinen toimeksianto liittyy asiantuntijapalvelukonseptin haasteisiin. HaagaHelia ammattikorkeakoulun opinnoissani olen perehtynyt laajasti digitaalisten palveluiden ja tuotteistamisen teorioihin, kehittämiseen ja markkinointiin sekä uuden palvelumallin vaikutusta organisaatioon ja jopa yrityksen strategiaan. Opintojeni aikana peilasin kokemuksiani teoriaan ja löysin useita selityksiä ja ratkaisuja esille nousseisiin haasteisiin.
Opinnäytetyön tuotos on johdolle tarkoitettu portfolio palvelukonseptista.
Kehittämistyön ulkopuolelle jää sekä muille ryhmille kohdennetut materiaalit, että varsinaiseen asiantuntijapalveluun liittyvät tekniset määrittelydokumentit, kuvaukset ja toteutukset.