Virtuaalisuunnittelun hyödyntäminen tuotekehityksen opetukseen
Saajamaa, Niko (2017)
Lataukset:
Saajamaa, Niko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910870
Tiivistelmä
Uuden teknologian mahdollisuudet herättivät mielenkiinnon toimeksiantajalla, Jyväsky-län ammattikorkeakoululla. Ammattikorkeakoululla oli seurattu aiheen kehittymistä jo tovin ajan ja laitteistojen yleistymisen seurauksena tarve tutkimukselle kasvoi. Työssä täytyi selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoululle, kuinka virtuaalisuunnitteluun käytet-täviä laitteistoja voitaisiin hyödyntää konetekniikan tuotekehityksen tutkinto-ohjelman opettamiseen.
Virtuaalisuunnittelulla työssä tarkoitettiin simulointia, tekotodellisuutta sekä lisättyä to-dellisuutta. Työn tavoitteisiin kuului nykyteknologian kartoittaminen sekä sen kehitysnä-kymät, benchmarkaus eli vertailukehittäminen sekä sidosryhmien haastattelut. Vertailu-kehittämisellä työssä tarkoitettiin selvitystä, jossa tutkitaan, kuinka muut yritykset ovat käyttäneet laitteita. Haastatteluiden sidosryhmiin kuuluivat opiskelijat, opettajat sekä muut henkilöt, joilla oli kokemusta aiheeseen liittyvistä laitteista. Viimeisenä työn tavoit-teena oli vielä esitellä konkreettisia ehdotuksia, missä kursseissa laitteistoja voitaisiin käyttää kyseisessä tutkinto-ohjelmassa. Työ toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusotteen avulla käyttäen teemahaastatteluita tärkeimpänä johtopäätöksien ja päätelmien lähtee-nä teorian ohella.
Vertailukehittämisen osiossa vastauksia saatiin kolmestatoista eri yrityksestä, joista kuusi pääsi tarkempaan tutkintaan. Näistä kuudesta yrityksestä kerrottiin taustatietoja sekä, kuinka he ovat käyttäneet laitteistoja töissään. Teemahaastattelut toteutettiin yhdeksäl-letoista sidosryhmään kuuluvalle henkilölle ja kaikki nämä haastattelut käsiteltiin yksityis-kohtaisesti. Nykyteknologian osalta laitteiden teknisiä tietoja tutkittiin valmistajien sivus-toilta sekä tulevaisuuden näkymät perustuivat omiin päätelmiin pohjautuen tietokonei-den elektroniikan kehittymiseen edellisinä vuosina.
Virtuaalisuunnittelulla työssä tarkoitettiin simulointia, tekotodellisuutta sekä lisättyä to-dellisuutta. Työn tavoitteisiin kuului nykyteknologian kartoittaminen sekä sen kehitysnä-kymät, benchmarkaus eli vertailukehittäminen sekä sidosryhmien haastattelut. Vertailu-kehittämisellä työssä tarkoitettiin selvitystä, jossa tutkitaan, kuinka muut yritykset ovat käyttäneet laitteita. Haastatteluiden sidosryhmiin kuuluivat opiskelijat, opettajat sekä muut henkilöt, joilla oli kokemusta aiheeseen liittyvistä laitteista. Viimeisenä työn tavoit-teena oli vielä esitellä konkreettisia ehdotuksia, missä kursseissa laitteistoja voitaisiin käyttää kyseisessä tutkinto-ohjelmassa. Työ toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusotteen avulla käyttäen teemahaastatteluita tärkeimpänä johtopäätöksien ja päätelmien lähtee-nä teorian ohella.
Vertailukehittämisen osiossa vastauksia saatiin kolmestatoista eri yrityksestä, joista kuusi pääsi tarkempaan tutkintaan. Näistä kuudesta yrityksestä kerrottiin taustatietoja sekä, kuinka he ovat käyttäneet laitteistoja töissään. Teemahaastattelut toteutettiin yhdeksäl-letoista sidosryhmään kuuluvalle henkilölle ja kaikki nämä haastattelut käsiteltiin yksityis-kohtaisesti. Nykyteknologian osalta laitteiden teknisiä tietoja tutkittiin valmistajien sivus-toilta sekä tulevaisuuden näkymät perustuivat omiin päätelmiin pohjautuen tietokonei-den elektroniikan kehittymiseen edellisinä vuosina.