IT-OSAAMISEN JOHTAMISEN PROSESSI JA TUNNISTETTUJEN OSAAMISALUEIDEN JATKUVA VARMISTAMINEN
Pajarinen, Marko (2017)
Pajarinen, Marko
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512384
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö on tehty toimeksiantona Marski Data Oy:lle. Työn tavoitteena oli tunnistaa Marski Data Oy:n IT-osaston ydinosaamisalueet, sekä samalla saada selville nykyosaamisen ja tavoiteosaamisen välinen osaamiskuilu. Työssä kartoitettiin IT-osaston nykyosaaminen, laadittiin osaamiskartat ja suoritettiin asiakastyytyväisyyskysely asiakasosaamisesta. Lisäksi konkretisoitiin jatkuvan osaamisen johtamisen prosessia. Teoreettinen viitekehys muodostuu ydinosaamisalueiden kartoituksesta, osaamiskartoituksesta sekä osaamisen johtamisen keinoista ja -kehityksestä.
Kehittämistyöhön osallistui tekijän lisäksi Marski Datan johtoryhmä, IT-asiantuntijat sekä asiakkaan henkilöstöä. Kehittämistyön lähestymistapana oli ensisijaisesti stra-tegialtaan kartoittava toimintatutkimus, jossa etsittiin uusia toimintatapoja ja näkökulmia osaamisen johtamiseen. Tiedon keruu tapahtui asiakastyytyväisyys- ja henkilö-kuntakyselynä sekä yrityksen aiemman toimintatavan havainnointina. Lisäksi työssä pyrittiin huomioimaan yrityksen jatkossa tarvitseman osaamisen ennakoitavuus.
Työssä havaittiin osaamisvajetta kaikilla tunnistetuilla ydinosaamisalueilla ja myös muutaman pehmeän osaamisalueen puolella. Kirkkaat ydinosaamisalueet, järjestelmällinen osaamisen seuranta ja henkilökohtaiset kehittymissuunnitelmat ovat avainasemassa osaamisen johtamisessa. Mahdollisissa koulutustarpeissa kannattaa huomioida myös yksilön mieluisin ammattiosaamisen kehittämis- ja jakamismuoto.
Kehittämissuunnitelman ja säännöllisen osaamisen arvioinnin avulla osaamisen johtaminen saadaan jatkuvaksi prosessiksi. Tämä prosessi antaa työkaluja henkilön itsensä kehittämiseen ja tekee samalla työstä mielekkäämpää, sekä auttaa esimiehiä osaamistarpeiden ennakoinnissa.
Kehittämistyöhön osallistui tekijän lisäksi Marski Datan johtoryhmä, IT-asiantuntijat sekä asiakkaan henkilöstöä. Kehittämistyön lähestymistapana oli ensisijaisesti stra-tegialtaan kartoittava toimintatutkimus, jossa etsittiin uusia toimintatapoja ja näkökulmia osaamisen johtamiseen. Tiedon keruu tapahtui asiakastyytyväisyys- ja henkilö-kuntakyselynä sekä yrityksen aiemman toimintatavan havainnointina. Lisäksi työssä pyrittiin huomioimaan yrityksen jatkossa tarvitseman osaamisen ennakoitavuus.
Työssä havaittiin osaamisvajetta kaikilla tunnistetuilla ydinosaamisalueilla ja myös muutaman pehmeän osaamisalueen puolella. Kirkkaat ydinosaamisalueet, järjestelmällinen osaamisen seuranta ja henkilökohtaiset kehittymissuunnitelmat ovat avainasemassa osaamisen johtamisessa. Mahdollisissa koulutustarpeissa kannattaa huomioida myös yksilön mieluisin ammattiosaamisen kehittämis- ja jakamismuoto.
Kehittämissuunnitelman ja säännöllisen osaamisen arvioinnin avulla osaamisen johtaminen saadaan jatkuvaksi prosessiksi. Tämä prosessi antaa työkaluja henkilön itsensä kehittämiseen ja tekee samalla työstä mielekkäämpää, sekä auttaa esimiehiä osaamistarpeiden ennakoinnissa.