Kaupallisen radiokanavan musiikin hallinta : Miten rakennetaan toimiva soittolista kaupalliselle radiolle?
Kekkonen, Noora (2017)
Kekkonen, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212158
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan toimivan soittolistan rakentamiseen vaikuttavia tekijöitä, ja selvitetään soittolistan merkitystä kaupalliselle radiolle. Tavoitteena on selvittää vastaukset kahteen pääkysymykseen: Miten rakennetaan toimiva soittolista kaupalliselle radiolle? Millainen merkitys soittolistalla on kaupalliselle radiokanavalle?
Tutkimus on tehty isojen kaupallisten toimijoiden näkökulmasta, jolloin soittolistan rakentaminen pohjautuu kaupallisen menestyksen maksimoimiseen. Opinnäytetyössä käsitellään lisäksi kaupallisen radion historiaa ja nykytilaa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineistonhankintamenetelmänä käytetään haastattelututkimusta. Aineistona olevat haastatteluvastaukset analysoitiin teemoittelemalla. Lisäksi aineistosta tehtyjä havaintoja peilataan lähteitä vasten. Lähdekirjallisuus käsittelee lähinnä kaupallisen radion historiaa, formaattiradiota, sekä soittolistaa. Lähteenä on käytetty myös erilaisia aiheeseen liittyviä artikkeleita, sekä radio-ohjelmaa, joka käsittelee soittolistoja ja formaatteja. Opinnäytetyötä varten haastateltiin musiikkipäällikön tehtävässä toimivia tai toimineita henkilöitä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Johdannon jälkeen toisessa luvussa käsitellään kaupallisen radion historiaa ja kaupallisen radion toimialaa nykyisin. Kolmannessa luvussa avataan soittolistaa käsitteenä. Neljäs luku on tutkimuksen toteutuksen esittelyä. Viidennestä luvusta alkaa varsinainen haastatteluihin perustuva tutkimusosa, jonka ensimmäisessä pääluvussa tutkitaan soittolistan merkitystä kaupalliselle radiolle. Kuudennessa luvussa siirrytään tutkimusosan toiseen päälukuun, jossa käsitellään soittolistan rakennusprosessia, kun tavoitteena on tehdä toimiva soittolista menestyvälle kaupalliselle kanavalle. Viimeisissä luvuissa avataan soittolistan rakennusprosessia, sekä tarkastellaan erilaisia soittolistan rakentamiseen vaikuttavia seikkoja, ja sen tekemisessä huomioon otettavia asioita.
Tutkimuksen perusteella voi todeta, että soittolistan eli kontrolloidun musiikin hallinnan merkitys on merkittävä kaupalliselle radiokanavalle. Soittolistan käyttäminen on välttämätöntä, kun tarkoituksena on tehdä isoa kaupallista kanavaa, jonka tavoitteena on menestyä.
Tutkimus on tehty isojen kaupallisten toimijoiden näkökulmasta, jolloin soittolistan rakentaminen pohjautuu kaupallisen menestyksen maksimoimiseen. Opinnäytetyössä käsitellään lisäksi kaupallisen radion historiaa ja nykytilaa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineistonhankintamenetelmänä käytetään haastattelututkimusta. Aineistona olevat haastatteluvastaukset analysoitiin teemoittelemalla. Lisäksi aineistosta tehtyjä havaintoja peilataan lähteitä vasten. Lähdekirjallisuus käsittelee lähinnä kaupallisen radion historiaa, formaattiradiota, sekä soittolistaa. Lähteenä on käytetty myös erilaisia aiheeseen liittyviä artikkeleita, sekä radio-ohjelmaa, joka käsittelee soittolistoja ja formaatteja. Opinnäytetyötä varten haastateltiin musiikkipäällikön tehtävässä toimivia tai toimineita henkilöitä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Johdannon jälkeen toisessa luvussa käsitellään kaupallisen radion historiaa ja kaupallisen radion toimialaa nykyisin. Kolmannessa luvussa avataan soittolistaa käsitteenä. Neljäs luku on tutkimuksen toteutuksen esittelyä. Viidennestä luvusta alkaa varsinainen haastatteluihin perustuva tutkimusosa, jonka ensimmäisessä pääluvussa tutkitaan soittolistan merkitystä kaupalliselle radiolle. Kuudennessa luvussa siirrytään tutkimusosan toiseen päälukuun, jossa käsitellään soittolistan rakennusprosessia, kun tavoitteena on tehdä toimiva soittolista menestyvälle kaupalliselle kanavalle. Viimeisissä luvuissa avataan soittolistan rakennusprosessia, sekä tarkastellaan erilaisia soittolistan rakentamiseen vaikuttavia seikkoja, ja sen tekemisessä huomioon otettavia asioita.
Tutkimuksen perusteella voi todeta, että soittolistan eli kontrolloidun musiikin hallinnan merkitys on merkittävä kaupalliselle radiokanavalle. Soittolistan käyttäminen on välttämätöntä, kun tarkoituksena on tehdä isoa kaupallista kanavaa, jonka tavoitteena on menestyä.