2D-deformaatio-animaatio peligrafiikassa
Falck, Tia (2017)
Falck, Tia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212183
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteena oli esitellä deformaatio-animaation hyötyjä peligrafiikassa.
Esimerkillisenä pelinä käytettiin pääasiassa Vanillawaren Dragon’s Crownian, koska siinä yhdistyvät perinteinen sprite sheet -animaatiota käyttävä peligrafiikka ja animaatiotyyli, jonka pystyisi tekemään helpommin kokonaan 2D-mesh-deformaatiota ja luurankoanimaatiota käyttäen.
Projektityön osuudessa käytiin läpi animoidun 2D-hahmon työvaiheet kahdessa eri ohjelmassa, joissa molemmissa pystyi tekemään mesh-deformaatiota käyttäen animaatiota. Ohjelmiksi valittiin Spine Pro ja Cubism 2.1, koska ne soveltuivat peligrafiikan tekemiseen.
Lopputuloksena oli kaksi versiota hahmosta, joilla oli erilainen riggauksen ja animaation työprosessi. Kummallakin versiolla pystyttiin tekemään samantyylistä animaatiota.
Opinnäytetyöstä on hyötyä 3D- ja 2D-animaatiosta ja pelialasta kiinnostuneille artisteille ja animaattoreille, jotka haluavat olla tietoisia nykypäivän 2D-animaation mahdollisuuksista.
Esimerkillisenä pelinä käytettiin pääasiassa Vanillawaren Dragon’s Crownian, koska siinä yhdistyvät perinteinen sprite sheet -animaatiota käyttävä peligrafiikka ja animaatiotyyli, jonka pystyisi tekemään helpommin kokonaan 2D-mesh-deformaatiota ja luurankoanimaatiota käyttäen.
Projektityön osuudessa käytiin läpi animoidun 2D-hahmon työvaiheet kahdessa eri ohjelmassa, joissa molemmissa pystyi tekemään mesh-deformaatiota käyttäen animaatiota. Ohjelmiksi valittiin Spine Pro ja Cubism 2.1, koska ne soveltuivat peligrafiikan tekemiseen.
Lopputuloksena oli kaksi versiota hahmosta, joilla oli erilainen riggauksen ja animaation työprosessi. Kummallakin versiolla pystyttiin tekemään samantyylistä animaatiota.
Opinnäytetyöstä on hyötyä 3D- ja 2D-animaatiosta ja pelialasta kiinnostuneille artisteille ja animaattoreille, jotka haluavat olla tietoisia nykypäivän 2D-animaation mahdollisuuksista.